Hyppää sisältöön
Etusivu HAMK Pilkku Tekoälyn liikennevalomallista selkeät suuntaviivat tekoälyn käyttöön
  • HAMK Pilkku -Verkkolehti

Tekoälyn liikennevalomallista selkeät suuntaviivat tekoälyn käyttöön

  • Jaana Nuuttila

Tekoälyn käyttö oppimistehtävien teossa nähdään usein haasteena, mutta tekoälyn käyttäminen on nykyään tärkeä työelämätaito, eikä sen kategorinen kieltäminen ei ole järkevää. Tällöin vaarana on, että opiskelijan siirtyessä työelämään häneltä saattaa puuttua kyky käyttää tekoälyä työn tehostamiseen ja järkevöittämiseen. Tekoäly voi auttaa esimerkiksi ideoinnissa ja tiedon tiivistämisessä. Se on hyvä apu tekstin kääntämisessä eri kielille. Yleisestikin tekoäly on avuksi rutiininomaisissa tehtävissä. On tärkeää, että opiskelija oppii hyödyntämään tekoälyä oikein ja vastuullisesti, jotta työelämään siirryttäessä hänellä on taito käyttää sitä.

Liikennevalomallista tukea opetukseen

Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene on kehittänyt tekoälyn käytön liikennevalomallin tekoälyn käytön tueksi opetuksessa (Arene, 2024a). Liikennevalomalli on tapa kertoa opiskelijoille, miten tekoälyä tulee käyttää erilaisissa oppimistehtävissä.  Liikennevalomallissa on neljä eri tasoa, jotka ilmaistaan eri väreillä ja jotka kertovat, miten tekoälyä saa tai ei saa käyttää.

Värit ovat seuraavat:

  • Sininen:tekoälyn käyttö on vaadittu, sitä tulee käyttää. Se on myös yksi arviointikriteereistä, ja opiskelijan pitää kertoa, miten on tekoälyä käyttänyt.
  • Punainen: tekoälyn käyttö on kokonaan kielletty. Sen käyttö tulkitaan vilpiksi.
  • Keltainen: tekoälyn käyttö on sallittu, mutta siitä pitää kertoa selkeästi. Kertomatta jättäminen tulkitaan vilpiksi.
  • Vihreä: tekoälyn käyttö on sallittu, eikä siitä tarvitse ilmoittaa. Sen käyttö ei vaikuta arviointiin.  (Arene, 2024a, s. 7)

Miksi opettajan on hyvä käyttää liikennevalomallia?

Käyttämällä tekoälyn liikennevalomallia selkeytetään tekoälyn käytön sallimista tai kieltämistä. Se antaa sekä opiskelijalle että opettajalle selkeät kriteerit, jotka helpottavat heidän työtään.

Opettajan kannalta malli tuo tueksi kansallisen kriteeristön, johon voi viitata ja nojata arvioinnissa. Samalla opiskelija saa selkeän tiedon siitä, miten voi tekoälyä käyttää ja milloin siitä pitää kertoa.

Mallin lisäksi tai ohessa opettaja voi vielä tarkentaa ja lisätä ohjeistusta. Esimerkiksi jos hän on valinnut oppimistehtävään keltaisen värin, niin hänen kannattaa tarkentaa, että mihin ja miten tekoälyä saa käyttää.

Milloin käyttää mitäkin liikennevalomallin väriä?

Oppimistehtävän luonteesta ja tarkoituksesta riippuen käytetään liikennevalojen eri värejä. Koko opintojaksolla tai toteutuksella voi olla käytössä sama väri kaikissa tehtävissä. Tällöin tämän voi ilmaista vaikkapa toteutuksen oppimisympäristön johdannossa tai yleisinfossa.

Tekoälyn lisääntynyt käyttö haastaa aiemmin käytössä olleita tehtävätyyppejä, koska sen avulla on melko helppo ja nopea tuottaa vaikkapa tekstivastauksia. Opettajan kannattaa laatia erilaisia tehtäviä, joissa tekoälyä voi käyttää eri tavoin. Hyvä idea voisi olla kerätä vinkkejä erilaisista hyvistä tehtävätyypeistä koulutuksittain yhteiseen vinkkipankkiin. Näihin vinkkipankkeihin opettajat voivat viedä omia, hyviksi havaitsemiaan tehtäviä tai muita tapoja tekoälyn käyttöön liittyen.

Kun opettaja pohtii, mitä liikennevalomallin väriä hän käyttää oppimistehtävässä, hänen kannattaa pohtia, mitä opiskelijan on tarkoitus tehtävässä oppia. Jos on tarkoitus, että opiskelija tekee tehtävän kokonaan oman ymmärryksensä ja tietojensa pohjalta, niin silloin hyvä valinta on tekoälyn käytön kieltävä punainen vaihtoehto.  Tällaiset tehtävät sopivat esimerkiksi opintojen alkuun, kun opiskellaan alan välttämättömiä perustietoja ja -taitoja, joiden päälle osaaminen rakentuu myöhempien opintojen myötä.

Oppimistehtävä voi olla myös sellainen, jossa opiskelija voi kysyä tekoälyltä vastausta johonkin kysymykseen. Tämän jälkeen häneltä vaaditaan tekoälyn antaman vastauksen kriittistä arviointia. Opiskelija voi tämän jälkeen vielä kysyä tekoälyltä asiasta uudestaan. Näin hän ikään kuin käyttää tekoälyä sparraajana ja käy keskustelua sen kanssa päästäkseen mahdollisimman hyvään lopputulokseen. Näitä kysymys-vastaus-ketjuja tekoälyn kanssa voi olla useita. Tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman hyvä lopputulos, jossa tekoälykin on ollut apuna. Tehtävänannossa opettaja siis edellyttää tekoälyn käyttöä, mutta samalla vaatii tekoälyn antaman vastauksen kriittistä arviointia. Opiskelijan pitää kertoa, miten ja mihin on tekoälyä käyttänyt. Tällöin opiskelija oppii käyttämään tekoälyä vastuullisesti, eikä suoraan hyväksy sen antamaa vastausta totena tai oikeana vastauksena kysymykseen. Tällaisiin tehtäviin oikea valinta on sininen, joissa on pakko käyttää tekoälyä.

Jotkut tehtävät voivat olla sellaisia, että opiskelija voi itse päättää tekoälyn käytöstä. Opettaja voi ohjeistaa tehtävänannossa, että tekoälyä ei saa käyttää tehtävän asiasisällön luomisessa, mutta sen sijaan vaikkapa tekstin tiivistämisessä tai sen selkeyttämisessä sen käyttö on sallittua. Tehtävänannossa tällöin pyydetään, että opiskelija kertoo, missä ja miten on tekoälyä käyttänyt. Tällaisiin tehtäviin sopii keltainen väri, joka sallii tekoälyn käytön, mutta se ei ole pakollista ja sen käytöstä on kerrottava.

Jos tehtävässä edellytetään tai oletetaan, että opiskelija hakee tietoa erilaisista, myös vieraskielisistä lähteistä, voidaan sallia tekoälyn käyttö vaikkapa vieraskielisen lähteen kääntämisessä. Tekoälyn käyttöä ei tällaisissa tehtävissä tarvitse kertoa erikseen, eli tällöin käytetään vihreää väriä. Tekoäly toimii ikään kuin opiskelijan tukena tehtävän tekemisessä, mutta sen käyttö ei vaikuta opittavan asian oppimiseen.

Liikennevalomallin käyttö oppimisympäristössä

Liikennevalomallin käyttö ja kulloinkin valittu värivaihto pitää ilmaista opiskelijalle selkeästi. Hyvä tapa on käyttää Arenen sivuilta löytyvää kuvausta eri väreineen ja valita niistä aina tapauksen mukaan käytettävä vaihtoehto.

Kuva 1. Arenen liikennevalomalli. (Arene, 2024b, s. 2).

Jos oppimistehtävä on jossakin digitaalisessa oppimisympäristössä, esimerkiksi Moodlessa, sinne voidaan rakentaa helposti tehtävänantoon lisättävä kunkin vaihtoehdon symboli ja selitys. Kuva 2 on esimerkki tällaisesta toiminnosta. Hämeen ammattikorkeakoulussa nämä eri vaihtoehdot on helppo lisätä Moodlen tekstieditorista löytyvällä painikkeella (Hämeen ammattikorkeakoulu, 2025).

Kuva 2. Esimerkki Moodleen lisätystä toiminnosta, joka tuottaa keltaisen liikennevalon ja sen selityksen.

Hämeen ammattikorkeakoulussa liikennevalomallin käyttö on tulossa pakolliseksi kaikilla opintojaksoilla. Tällä halutaan varmistaa, että tekoälyn käyttötavat ja vaihtoehdot ovat selkeitä sekä opiskelijoille että opettajille. Tämä tuo selkeyttä siihen, missä ja miten tekoälyä saa oppimistehtävissä käyttää.

Kuulemieni ja käymieni keskustelujen ja oman ymmärrykseni perusteella tekoälyn liikennevalomalli on otettu vastaan positiivisesti: koetaan, että se antaa tuen, johon nojata, kun pohditaan ja ehkä kipuillaankin opiskelijoiden tekoälyn käytön kanssa. Kun oppimistehtävissä on selkeästi ilmaistu, saako tekoälyä käyttää, niin siihen voidaan myös vedota, kun arvioidaan opiskelijan tekemiä tehtäviä tai kommentoidaan niitä. Tästä mallista itsestään en ole juurikaan kuullut mitään negatiivista kommentointia. Enemmän tuntuu huolta herättävän se, miten opiskelijat tekoälyä käyttävät: ollaan huolissaan siitä, että opiskelijat eivät käytä tekoälyä vastuullisesti, vaan kokevat sen oikotienä tehtävien tekemisessä. Mutta tässäkin liikennevalomallista on hyötyä. Jos esimerkiksi tehtävässä on käytetty punaista tekoälyn käytön kieltävää vaihtoehtoa ja opettaja havaitsee sitä silti käytetyn, tulkitaan se vilpiksi. Opettajalla voi tällöin vedota kieltoon ja perustella arviointinsa tehtävässä olleella punaisella liikennevalovaihtoehdolla. Kaiken kaikkiaan koen, että liikennevalomallin käyttö helpottaa opettajan ja opiskelijan työtä. Se myös edistää tekoälyn vastuullista ja tarkoituksenmukaista käyttöä.

Lähteet

Arene. (2024a). Arenen suositukset tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluille. Haettu osoitteesta https://arene.fi/wp-content/uploads/PDF/2024/Teko%C3%A4lysuositukset/Arenen%20suositukset%20teko%C3%A4lyn%20hy%C3%B6dynt%C3%A4misest%C3%A4%20ammattikorkeakouluille%202024.pdf

Arene. (2024b). Tekoälyn käyttäminen oppimistehtävissä – liikennevalomalli. Haettu osoitteesta https://arene.fi/wp-content/uploads/PDF/2024/Teko%C3%A4lysuositukset/ARENE_AI_liikennevalomalli%20.pdf

Hämeen ammattikorkeakoulu. (2025). Tehtävän mallipohja ja tekoälyn liikennevalomalli Moodlen tekstieditorissa. Haettu osoitteesta https://digipedaohjeet.hamk.fi/ohje/mallipohja-liikennevalot/

Kirjoittaja

Julkaisun tiedot

Pysyvä osoite

https://doi.org/10.63777/793d

Lisenssi

CC BY-NC-SA 4.0

Avainsanat

, , ,

Viittausohje

Nuuttila, J. (2025). Tekoälyn liikennevalomallista selkeät suuntaviivat tekoälyn käyttöön. HAMK Pilkku. https://doi.org/10.63777/793d