Hyppää sisältöön
Etusivu HAMK Pilkku Annie-tukibotti: mikä se on ja uskaltaako sen viestiin vastata?
  • HAMK Pilkku -Verkkolehti

Annie-tukibotti: mikä se on ja uskaltaako sen viestiin vastata?

  • Tanja Metsomäki

Annie-tukibotti on opiskelijoiden tueksi kehitetty viestintäbotti, joka toimii tekstiviestien kautta. Tukibotin tarkoituksena on tavoittaa opiskelijat matalalla kynnyksellä ja ohjata heidät oikeanlaisen tuen piiriin. Kun opiskelija vastaa tukibotin viestiin, hän voi saada lisätietoa juuri häntä kiinnostavasta aiheesta tai ohjauksen suoraan oikean henkilön luokse. Botin tarkoitus on tukea opiskelijaa kohti onnistuneita opintoja!

Annie-tukibotti otettiin Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) pilottikäyttöön palveluohjauksen tehostamiseksi keväällä 2024. Syksyllä 2025 siirryttiin käyttämään automaatiota, jonka myötä botti lähettää viestejä ennalta määritettyjen kriteerien perusteella. HAMKin yhtenä strategisena tavoitteena on tekoälyn hyödyntäminen ohjauksen tukena, ja tukibotti on yksi askel eteenpäin tässä kokonaisuudessa. Se lähettää viestejä opiskelijoille tietyin ennalta määritetyin ehdoin, jotka perustuvat opiskelijadataan. 

Annie-tukibotti lähestyy opiskelijaa tekstiviestillä. Se lähettää viestejä eri kriteerein, esimerkiksi opintojen keski- ja loppuvaiheessa tai kun opinnot eivät etene suunnitellusti. HAMKin tukibotin viestit tulevat aina tietystä numerosta, jonka opiskelijat voivat tarvittaessa tarkistaa HAMKin verkkosivuilta.

Tukibotin lähettämiin kysymyksiin vastataan yleensä eri vaihtoehdoilla (a, b, c jne.). Vastausten perusteella tukibotti ohjaa opiskelijan opinto-ohjaajan tai opiskelijahyvinvointitiimin juttusille. Vaihtoehtoisesti botti voi ohjata opiskelijan tutustumaan johonkin sivustoon tai palveluun, josta voi saada apua ja tukea senhetkiseen elämäntilanteeseen.

Vastaaminen ei sido mihinkään, mutta se voi avata oven keskustelulle ja avulle juuri silloin, kun sitä tarvitaan. Moni opiskelija on kokenut, että viestiin vastaaminen on ollut helpompi tapa pyytää apua kuin esimerkiksi ajan varaaminen kalenterista tai sähköpostin kirjoittaminen.

Tukibotin käyttö on turvallista ja edullista

Traficomin kyberturvallisuuskeskus suosittelee varovaisuutta tuntemattomien lähettäjien numeroihin vastaamiseen ja erityisesti viestien linkkien avaamiseen (Kyberturvallisuuskeskus,2024). Annie-tukibotin viestit saattavat sisältää linkkejä eri sivustoille, mikä voi herättää viestin vastaanottajassa epäluottamusta. Viestistä löytyy kuitenkin aina kuvaus linkatusta sivusta, joten opiskelija voi itse siirtyä sivulle myös ilman linkin klikkausta. Tukibotin linkin avaaminen on kuitenkin turvallista, ja sen numeron voi vaikka tallentaa jo puhelimeen valmiiksi.

Kaikki opiskelijoiden henkilötiedot tallennetaan salattuna ja varmistetaan pääsy vain asian käsittelyyn osallistuville henkilöille.

Annie-tukibotin viesteihin vastaaminen maksaa normaalin tekstiviestin verran. Viestit sisältyvät myös mahdolliseen tekstiviestipakettiin, eli korkeita kustannuksia tukibotin kanssa viestittelystä ei tule.

Myönteisiä kokemuksia

Opiskelija saattaa miettiä kannattaako viestiin vastata. Suosittelen vastaamista ehdottomasti, vaikka vain uteliaisuudesta. Vastaamalla opiskelija saa hyödyllisiä vinkkejä esimerkiksi jaksamiseen tai opintojen edistämiseen. Tukibotin kanssa käydyn viestinvaihdon jälkeen voi opiskelija antaa palautetta, mikä on tärkeää niin HAMKille kuin tukibotin kehittäjille.

Annie-tukibotti on käytössä jo useissa oppilaitoksissa, ja siitä saadut palautteet ovat hyvin positiivisia. HAMKissa toteutetussa pilottijaksossa vuonna 2024 sekä kevään 2025 kokeilussa saimme rohkaisevia palautteita, joista on hyvä jatkaa kehittämistä. Pilottiin osallistuneet opiskelijat toivoivat eniten opinto-ohjaajan yhteydenottoa, jossa katsotaan henkilökohtaista tilannetta ja ohjataan sen mukaan eteenpäin. Opinto-ohjaajat puolestaan ovat kiitelleet, että mahdollisia pudokkaita saadaan kiinni aikaisemmin. Tukibotti madaltaa avun pyytämisen kynnystä, erityisesti niillä, joille se on vaikeaa. Sen lähettämä viesti herättää pohtimaan omaa tilannetta. Viimeisistä palautteista nousi kiitollisia viestejä opiskelijoita, että tätä viestiä kaipasin juuri tähän hetkeen.

Lähteet

Kyberturvallisuuskeskus. (2024). Turvaa tietosi: Vinkkejä puhelimen tietoturvalliseen käyttöön. Haettu 22.5.2025 osoitteesta https://kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/ajankohtaista/ohjeet-ja-oppaat/turvaa-tietosi-vinkkeja-puhelimen-tietoturvalliseen-kayttoon

Kirjoittaja

Julkaisun tiedot

Pysyvä osoite

https://doi.org/10.63777/dbce

Lisenssi

CC BY-NC-SA 4.0

Avainsanat

, ,

Viittausohje

Metsomäki, T. (2025). Annie-tukibotti: mikä se on ja uskaltaako sen viestiin vastata?. HAMK Pilkku. https://doi.org/10.63777/dbce