Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) henkilöstöltä on toistuvasti noussut esiin tarve lyhyille, käytännönläheisille valmennuksille, jotka tarjoavat tukea digityökalujen ja pedagogisten ratkaisujen käyttöön arjessa. Erityisesti on toivottu joustavia oppimismahdollisuuksia, joihin osallistuminen ei vaadi ennakkotietoja, pitkää valmistautumista tai kalenterijärjestelyjä.
HAMKin Learning Design -tiimissä (LeaD) tartuimme mahdollisuuteen kehittää toimintaamme. Keväällä 2025 lanseerasimme tuttujen valmennusten rinnalla uudenlaisen konseptin. DigiPalat ovat tiiviitä, ajankohtaisia ja helposti lähestyttäviä oppimistuokioita, jotka tuovat yhteen digipedagogiikan ajankohtaiset teemat, konkreettiset työkaluvinkit ja jakamisen mahdollisuuden.
DigiPalat ovat avoimia kaikille HAMKin henkilökunnan jäsenille, eivätkä ne edellytä ennakkoilmoittautumista. Tilaisuudet järjestetään verkossa, jotta ne ovat saavutettavissa kaikilta HAMKin seitsemältä eri kampukselta. Sisällön kesto pidetään mikro-oppimisen mallin mukaisesti alle 20 minuutissa (Jaronen & Pajarre, 2023), minkä jälkeen osallistujilla on aikaa kysyä ja keskustella. DigiPalat tallennetaan, jotta ne ovat hyödynnettävissä myös myöhemmin.
Tutkimuksissa mikro-oppimisen on havaittu tukevan tiedon omaksumista ja taitojen kehittymistä sekä lisäävän oppijoiden motivaatiota erityisesti digiosaamisen vahvistamisessa (Monib ym., 2025). Myös Digivisio2030 -hankkeen raportissa mikro-oppimista suositellaan ratkaisuksi osaamisen kehittämiseen työelämälähtöisesti ja joustavasti (Jaronen & Pajarre, 2023). Lyhyet ja napakat oppimistuokiot, kuten DigiPalat, ovat juuri tällainen tapa oppia.
Hyvää palautetta ja jatkosuunnitelmia
Keväällä 2025 DigiPaloja järjestettiin laajasti eri teemoista, kuten erilaisten digityökalujen esittelystä, digitaalisesta saavutettavuudesta ja tekoälyn käytöstä. Osallistujilta saatu palaute kertoi, että DigiPalat koettiin paitsi hyödyllisiksi, myös innostaviksi ja helposti lähestyttäviksi. Lyhyen keston etuna on tiiviys ja selkeys, mutta toisaalta osa osallistujista nosti esiin tarvetta myös erityyppisille valmennuksille.
”DigiPala oli tosi hyödyllinen ja sopivan napakka tietopaketti. Yleensä [aihe] tuntuu hankalalta, mutta tässä se tuntui jopa aika helposti lähestyttävältä” – osallistujapalaute.
”Aika meni nopeasti. Ehkä sen vuoksi koulutus jää hieman pintapuoliseksi. Asiat käytiin läpi selkeästi ja rauhallisesti, joten pysyi hyvin kärryillä. Mielestäni toimiva etenkin lyhyisiin tutustumisiin eri ohjelmiin.” – osallistujapalaute.
DigiPalat jatkuvat myös tulevana syksynä ja lukuvuonna. Palautteet vahvistavat sitä, että DigiPaloilla on paikkansa tutustumistyyppisenä oppimishetkenä, mutta ne osoittavat, että tarvetta on myös syventäville valmennuksille. Tähän tarpeeseen LeaD-tiimi vastaa tarjoamalla myös laajempia, aikataulutettuja valmennuksia sekä mahdollisuuden tilattaviin valmennuksiin yksikkö- tai tiimikohtaisesti.
Tämän tekstin muotoilussa on käytetty apuna tekoälyä.
Lähteet
Jaronen, M. & Pajarre, E. (2023). Mikro-oppimisen arvioinnin laadukkaat keinot. Digivisio 2030. Saatavilla osoitteesta https://digivisio2030.fi/wp-content/uploads/2023/02/2023-01-18-Mikro-oppimisen_raportti_ja_suositukset.pdf
Monib, W. K., Qazi, A. & Apong, R. A. (2025). Microlearning beyond boundaries: A systematic review and a novel framework for improving learning outcomes. Heliyon, 11(2) https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e41413
Kirjoittajat

Eeva Niemelä
Opetusteknologia-asiantuntija
Työskentelen Learning Design -tiimissä (LeaD), jolla on kaksi päätavoitetta: Opetuksen digipedagogiikan kehittäminen ja opetusteknologioiden käyttöönotto ja käyttäjätuki. Osaamismerkkini (Open Badge Passport).