Nukketeatteri, ikivanha taiteen laji, tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä ja alan opinnoissa. Tämän on todistanut jo kuudetta vuotta rahoituksen saanut Empowering Puppetry -hanke, jossa Hämeen ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikön sosionomikoulutus on alusta lähtien ollut mukana. Nordplus Higher Education ‑ohjelman rahoittamassa hankkeessa ovat Suomen lisäksi mukana Viro ja Latvia sekä koordinoivana osapuolena Liettuan Kauno Kollegija Higher Education Institution.
Hankkeen tavoitteena on kehittää nukketeatteriin pohjautuvia ohjaustyön menetelmiä eri asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa ja testata niitä sosiaali- ja terveyssektorilla kansainvälisesti.
Inspiroitumista ja suunnittelua Hämeenlinnassa
Toukokuussa 2025 kokoonnuimme hankkeen kansainvälisellä tiimillä Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksessa. Arvioimme tähänastista toimintaa ja suunnittelimme uutta lukuvuodelle 2025–2026. Inspiroiduimme aiheeseen vierailemalla muun muassa kulttuurikeskus ARXissa sekä Hämeenlinnan Kuninkaallisessa nukketeatterissa (kuva 1). Ehdimme jopa harjoitella yhdessä nukketeatteria soveltaen. Hämeenlinnan taidemuseossa tutustuttiin poikkeukselliseen museopalveluun eli lainattaviin taidelaukkuihin, joiden sisällöistä suunnittelupäiviin osallistuneet opiskelijat rakensivat pieniä tarinoita (kuva 2). Taidelaukut sisältävät taiteilijoiden tekemiä taidekokonaisuuksia.


Mukana oli kaksi opettajaa ja kaksi fysioterapeuttiopiskelijaa Liettuasta, kolme sosiaalisen kuntoutuksen opiskelijaa Latviasta, koordinoiva työtekijä Virosta, kolme sosionomiopiskelijaa Hämeen ammattikorkeakoulusta sekä artikkelin kirjoittaneet, hankkeessa mukana olevat sosionomikoulutuksen opettajat.
Aiemmin hankkeessa on pidetty luovaan nukketeatteriin perustuvia viikon kestäneitä intensiivityöpajoja, jotka järjestettiin verkossa (2020), Tartossa (2022), Hämeenlinnassa (2022), Kaunasissa (2023), Jürmalassa (2024). Pajoissa on sovellettu ja kehitetty nukketeatterin eri lajeja monin tavoin eri asiakasryhmien kanssa.
Syyskuun aurinko helli hanketiimiä Tallinnassa
Kesävapaiden jälkeen hanketiimi matkusti Tallinnaan suunnittelemaan uuden hankerahoituksen mukaista toimintaa. Mukana oli toimijoita kaikista hankkeeseen osallistuvista maista (kuva 3). Moniammatillisessa tiimissä jokaisen täytyy – ja jokainen saa mahdollisuuden – avartaa käsitystään sotealan asiakastyön menetelmistä.

Valoisassa ja modernissa Tartu Applied Health Sciences Universityn Tallinnan toimipisteessä ideoitiin ohjelmaa ja ennakkotehtäviä. Tulevan työpajan teemana on nukketeatterin soveltaminen työssä, jossa asiakkaina olevilla lapsilla on haasteita aistitiedon käsittelyssä ja säätelyssä (engl. sensory integration disorder). Tällöin otetaan huomioon myös lapsen perhe. Aiemmissa työpajoissa asiakasryhmiä ovat olleet muun muassa päihdekuntoutujat, dementiaa sairastavat ikäihmiset sekä varhaiskasvatusryhmät.
Tallinna antoi parastaan: aurinkoinen sää helli vanhan kaupungin katukahviloissa, joissa uudistunut tiimi tutustui toisiinsa. Inspiraatiota saatiin vierailemalla paikallisessa nukketeatterimuseossa (kuva 4). Kevään 2026 intensiiviviikko päätettiin järjestää Kaunasissa, ja mukaan kutsutaan kuusi opiskelijaa kustakin maasta: fysioterapeutti-, toimintaterapeutti-, sosionomi-, terveyden-/sairaanhoitajaopiskelijoita sekä sosiaalisen kuntoutuksen opiskelijoita.

Alustavasti sisällöksi ideoitiin erilaisten moniaististen menetelmien yhdistämistä nukketeatteriin, kuten suomalaista innovaatiota, vauvojen värikylpy® -metodia sekä Latviassa kehitettyä warm grain trerapy -metelmää (latv. silto graudu terapija), joka perustuu lämpimän viljan (esim. riisi, hirssi, linssit) käyttöön lasten kehityksen tueksi ja stressin lievittämiseksi. Molemmista nähtiin ammatillinen video, koska menetelmät olivat osalle vieraita. Mahdollisia vierailukohteita Kaunasissa pohdittiin, samoin kutsuttavia asiantuntijoita. Ilmeni, että kaikissa hankkeeseen osallistuvissa maissa on myös moniaistillisia tiloja. Esimerkiksi Hämeen ammattikorkeakoulussa osana opiskelijoiden opintoja käytetään sosiaali- ja terveysalan yksikön aistihuonetta, joka hyödyntää modernia teknologiaa.
Hanke ei saa jäädä vain hankkeeksi
Kansainvälinen ja moniammatillinen yhteistyö on ollut merkityksellistä monin tavoin. Se on vahvistanut eri korkeakoulujen välistä toimintaa, ja edellinen hanke on poikinut uuden hakemuksen, jossa on ollut jokin uusi näkökulma tai aluevaltaus nukketeatteriin. Opiskelijat ovat saaneet jo opintojensa aikana rikastuttavia kokemuksia työelämän ilmiöistä, koska niihin yhdistyvät kohdemaan ominaispiirteet – näin he ovat pääsevät tutustumaan kansainvälisesti sotealan työpaikkoihin ja asiakastyöhön. Toinen meistä kirjoittajista on hankeketjun alusta lähtien päässyt tutustumaan eri maiden työskentelytapoihin, pedagogiikkaan ja työpaikkoihin. Hanke on avannut näköalaa taiteen ja kulttuurin soveltamiseen myös muualla kuin sosiaalityön ja varhaiskasvatuksen sektoreilla, jotka ovat omat alueemme. Toinen lähti matkaan vasta viime keväänä, ja kokemus on vienyt mennessään.
Hanke ei hyödytä vain siihen osallistuneita opiskelijoita. Vaikka molemmilla on vahva aiempi osaaminen taideperustaisista menetelmistä (engl. art-oriented methods tai art-based methods), opetukseen omaksutut, uudet menetelmät kehittävät kaikkien sosionomiopiskelijoiden taitoja heidän tulevassa työelämässään – ja tämän myötä myös muun muassa nukketeatteria menetelmänä. Tallinnassa kurkkasimme jo tulevaisuuteen kuluvan lukuvuoden ohi. Hanketta halutaan jatkaa, ja uusi rahoitushakemus pohdittiin alustavasti laadittavaksi niin, että se antaa mahdollisuuden kirjoittaa yhteisjulkaisun hankkeen tuloksista. On tärkeää, ettei hanke jää vain hankkeeksi, vaan tuottaa hedelmää myös päättymisensä jälkeen.
Kirjoittajat
