Hyppää sisältöön
Etusivu HAMK Pilkku Lääkehoidon osaamisella kohti turvallista hoitotyötä
  • HAMK Pilkku -Verkkolehti

Lääkehoidon osaamisella kohti turvallista hoitotyötä

  • Jaana Malmisuo

”Vanhus sai liikaa lääkettä…”, ”Potilas sai toisen potilaan lääkkeet ja oli kuolla…”, ”Hoitaja otti väärän ampullan…”. Moni meistä on lukenut iltapäivälehdistä otsakkeita, joissa nostetaan esiin terveydenhuollon ammattilaisten tekemät lääkevirheet.  

 ”Oikein annosteltu kipulääke auttoi…”, ”Potilas pelastui saatuaan oikean lääkityksen…”, ”Lääke on lisännyt elämänlaatua…” – näistä potilaille positiivisista kokemuksista emme pääse lukemaan lehtien palstoilta, saati kuule uutisissa. Kuitenkin joka päivä tuhannet sairaanhoitajat, heidän joukossaan sairaanhoidonopiskelijat, antavat potilaille lääkkeitä eri muodoissa useamman kerran päivässä. Täysin oikea lääke, oikea annos, oikeaan aikaan, oikealla tavalla ja vielä täysin oikealle potilaalle. 

Toisaalta hyvä niin, että emme lue oikein menneestä, oikein toteutetusta lääkkeen annostelusta lehdistä. Eikö se silloin olisi enemmänkin ihmeellistä ja poikkeavaa, että ”näin on päässyt käymään”, potilas on saanut lääkkeet oikein? Niin kauan kuin luemme virheistä, kertoo se siitä, että niitä tapahtuu sen verran harvoin, että ne ylittävät uutiskynnyksen ja aiheuttavat ihmetystä ja hämmästystä, joskus myös jonkin asteista huolta ja murhetta. Toki jokainen lääkitysvirhe on liikaa ja pääsääntöisesti estettävissä. 

Lääkehoito osa sairaanhoitajan ammattia 

Sairaanhoitajan ammatti on yksi seitsemästä ammatista, joita Euroopan Unionin asettama ammattipätevyysdirektiivi (2005/36/EY) ja sen muutos (2013/55/EU) säätelevät, millaisia minimivaatimuksia koulutukseen tulee sisältyä. Tämän lisäksi direktiivi säätelee, millaista osaamista vastavalmistuneen ammattilaisen tulee pystyä osoittamaan (tiedot, taidot ja pätevyys). Yksi näistä osaamisalueista on lääkehoito. 

Lääkehoidon osaamisella tarkoitetaan sairaanhoitajan kykyä suunnitella ja toteuttaa sekä seurata ja arvioida turvallisen lääkehoidon vaikuttavuutta. Lääkehoito on yksi keskeisistä hoitokeinoista ja keskeinen osa kokonaisvaltaista hoitoa. Sairaanhoitajien tehtävänä on toteuttaa lääkärien määräämää lääkitystä erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollonyksiköissä. Lääkehoito on olennainen osa sairaanhoitajan ammattia. Siksi myös sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutusta ammattikorkeakouluissa kehitetään jatkuvasti, jotta potilas- ja lääketurvallisuus lisääntyy. 

Sairaanhoidon opiskelijoiden lääkehoidon osaaminen on ensiarvoisen tärkeää, ja potilasturvallisuus yksi keskeinen tekijä siinä. Väärä lääkkeenanto, annosteluvirheet tai lääkkeiden yhteisvaikutukset voivat johtaa vakaviin, jopa hengenvaarallisiin seurauksiin. Maailman terveysjärjestön (WHO, 2023) mukaan lääkitysvirheet ovat yksi yleisimmistä potilasturvallisuuteen liittyvistä ongelmista. Tästä syystä on ehdottoman tärkeää, että sairaanhoidon opiskelijat saavat kattavan koulutuksen lääkehoidon perusteista. Lääkehoidon osaaminen vaikuttaa myös sairaanhoidon opiskelijoiden ammatilliseen itseluottamukseen ja kykyyn toimia itsenäisesti ja tehokkaasti monimutkaisissa hoitotilanteissa. 

Lääkehoidon koulutus ei rajoitu vain teoreettisen tiedon jakamiseen, vaan sen tulee sisältää myös käytännön harjoittelua. Simulaatiot ja muut käytännön harjoittelumenetelmät tarjoavat sairaanhoitajaopiskelijoille mahdollisuuden harjoitella lääkehoidon toteuttamista turvallisessa ympäristössä ennen kuin he siirtyvät käytännön työelämään. Tämä auttaa vähentämään virheitä ja lisäämään potilasturvallisuutta. 

Opetuksen ja oppimisen haasteet 

Opetukseen ja oppimiseen liittyy kuitenkin monia haasteita, kuten laaja opetussuunnitelma, resurssien riittävyys, opiskelijoiden erilaiset oppimistyylit ja oppimisvaikeudet sekä motivaatio.  

Oppimisvaikeuksia ovat esimerkiksi lukivaikeus tai matemaattiset vaikeudet. Niitä ovat myös keskittymisen tai toiminnan ohjauksen vaikeudet. Vaikka opetuskielen osaamattomuus vaikeuttaa oppimista, sitä ei lasketa oppimisvaikeudeksi. (Opetushallitus, n.d.) Elokuussa 2024 Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) alkoi ensimmäinen vieraskielinen sairaanhoitajakoulutus, joka haastaa meitä opettajia myös lääkehoidon opettamisen suhteen. Kuinka osaamme ottaa huomioon niin kielelliset kuin kulttuuriset eroavaisuudet ja haasteet, ja miten integroimme nämä opetukseen niin, että parhaalla mahdollisella tavalla tuemme opiskelijoiden oppimista ja osaamista? 

Näiden haasteiden voittamiseksi on tärkeää kehittää opetusta jatkuvasti, hyödyntää uusia oppimisteknologioita ja tukea opiskelijoiden yksilöllisiä oppimistarpeita. Kun nämä tekijät otetaan huomioon, voidaan varmistaa, että tulevat sairaanhoitajat ovat valmiita kohtaamaan lääkehoidon moninaiset haasteet työelämässä ja tarjoamaan turvallista ja laadukasta hoitoa potilailleen. 

Olemme HAMKissa sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa erityisesti viimeisten viiden vuoden aikana kiinnittäneet huomiota lääkehoidon opetukseen ja miettineet, miten voisimme lisätä opiskelijoiden osaamista sekä saada heidät innostumaan ja motivoitumaan. ThingLink-palvelun avulla olemme luoneet interaktiivista multimediaoppimateriaalia, jossa yhtenä osa-alueena on lääkehoidon osaaminen. Interaktiiviseen ja innostavaan oppimiseen halusimme kiinnittää huomiota myös siinä kohtaa, kun lähdimme rakentamaan ensimmäistä lääkehoidon Learn-verkko-oppimisympäristöä. Opiskelijoilta saatu positiivinen palaute on kannustanut meitä jatkamaan polulla, joka samalla vie meitä kohti ei-niin-kaukana tulevaisuudessa häämöttävää Digivisio2030-hankkeen päätöstä. Digivisio2030-hankkeessa on mukana kaikki Suomen korkeakoulut, ja sen tavoitteena on muun muassa uudistaa suomalaista korkeakoulutusta. Lisäksi tavoitteena on mahdollistaa kaikkien oppijoiden joustava oppiminen luomalla korkeakoulujen yhteinen digitaalinen palvelualusta – unohtamatta laadukasta pedagogiikkaa. 

Toinen keskeinen syy lääkehoidon opetuksen tarpeellisuudelle on se, että lääkehoitoon liittyvä tieto ja käytännöt kehittyvät jatkuvasti. Uusien lääkkeiden, hoitomuotojen ja suositusten myötä sairaanhoitajien on oltava ajan tasalla näistä muutoksista. Tämä tarkoittaa, että lääkehoidon koulutusta on päivitettävä jatkuvasti ja että sairaanhoitajille on tarjottava mahdollisuus jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. 

Tulevaisuus on täynnä mahdollisuuksia 

Lääkehoidon koulutuksen merkitys tulee korostumaan entisestään tulevaisuudessa. Väestön ikääntyminen ja kroonisten sairauksien lisääntyminen johtavat siihen, että tarve sairaanhoitajille, jotka hallitsevat lääkehoidon, kasvaa. Tämä asettaa paineita terveydenhuoltojärjestelmälle, mutta tarjoaa myös mahdollisuuksia kehittää koulutusta entistä paremmaksi. 

Teknologian kehittyminen tuo uusia mahdollisuuksia lääkehoidon koulutukseen. Esimerkiksi virtuaalitodellisuuden ja simulaatioiden avulla opiskelijat voivat harjoitella lääkehoidon toteuttamista turvallisessa ympäristössä. Nämä uudet oppimisympäristöt mahdollistavat monimutkaisten tilanteiden ja harvinaisten skenaarioiden harjoittelun, joita ei välttämättä pystytä simuloimaan perinteisessä luokkahuoneympäristössä. 

Panostamalla lääkehoidon koulutuksen laatuun otamme ja olemme jo ottaneetkin askeleen jos toisenkin oikeaan suuntaan. Suuntaan, jolla voimme jokainen rauhallisin ja luottavaisin mielin antautua ammattitaitoisen henkilökunnan hoidettavaksi. Luottaen, että “tämä on oikea lääke…” ja uskoen, että “hoitaja osaa ja tietää…”. 

Lähteet

Opetushallitus. (n.d.). Oppimisvaikeudet. Haettu 22.10.2024 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/mun-elama/oppimisen-taidot/mina-oppijana/oppimisvaikeudet 

WHO. (2023). Medication without harm, Policy Brief. https://www.who.int/publications/i/item/9789240062764

Kirjoittaja

Julkaisun tiedot

Pysyvä osoite

Tulossa myöhemmin

Lisenssi

CC BY-NC-SA 4.0

Avainsanat

, ,

Viittausohje

Malmisuo, J. (2025). Lääkehoidon osaamisella kohti turvallista hoitotyötä. HAMK Pilkku, 17.6.2025. https://www.hamk.fi/julkaisut/laakehoidon-osaamisella-kohti-turvallista-hoitotyota/