Hyppää sisältöön
Etusivu HAMK Pilkku Liikunta ja fyysinen hyvinvointi osana korkeakouluopintoja
  • HAMK Pilkku -Verkkolehti

Liikunta ja fyysinen hyvinvointi osana korkeakouluopintoja

  • Riitta Rytkönen
  • Jari Virtanen

Fyysiseen työkykyyn liittyvät ongelmat aiheuttavat jatkuvasti isompia haasteita paitsi yksilön, myös koko yhteiskunnan näkökulmasta. Sairauspoissaolojen kasvu sekä ennenaikaiset eläköitymiset fyysisten esteiden tai rajoitteiden takia ovat vuosittain miljardiluokan rasite valtion kassaan. Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) opiskeluhyvinvointitiimi, johon kuuluvat opintopsykologi, erityisopettaja, liikuntasuunnittelija sekä kuraattori, tapaavat koulutuksia opiskeluhyvinvointiryhmien kokouksissa yhteisesti 1–2 kertaa vuodessa. Kevään 2024 aikana käydyssä opiskeluhyvinvointitiimin ja bio- ja elintarviketekniikan koulutuksen välisen tapaamisen aikana esille nousivat myös fyysisen hyvinvoinnin teemat.  Tapaamisessa nousi ajatus näiden teemojen nostamisesta osaksi koulutuksen sisältöjä.

Liikuntaan ja fyysiseen hyvinvointiin liittyviä teemoja ei käsitellä korkeakoulussa systemaattisesti, vaikka niitä käsitellään osana eri kokonaisuuksien opetusta. Esimerkiksi fyysiseen työkykyyn liittyvien asioiden läpikäyminen jää usein yksittäisten opettajien ja heidän kiinnostuksensa varaan, mikä saattaa asettaa opiskelijat eriarvoiseen asemaan. Korkeakoulu on myös ainoa koulutusaste, missä liikuntaa ei löydy opetussuunnitelmissa oppiaineena.

Vaikka uusien opintokokonaisuuksien lisääminen opetussuunnitelmiin on vaikeaa, bio- ja elintarviketekniikan koulutuksesta fyysiseen hyvinvointiin liittyville teemoille löytyi paikka opinto-ohjauksen kokonaisuudesta. Tämä oli sisällöllisestikin luontevaa, sillä opinto-ohjauksessa opiskelijat saavat valmiuksia itsensä johtamiseen sekä oman urapolun suunnitteluun. Fyysinen hyvinvointi ja siitä huolehtiminen nähdään HAMKissa osana opiskelijan ammatillista kasvua ja ammattitaidon kehittymistä.  

Opiskeluhyvinvointiryhmässä päätettiin pilottijakson toteuttamisesta bio- ja elintarviketekniikan ensimmäisen ja toisen vuoden päiväopiskelijoiden ryhmille. Jakson sisällön ja aikataulutuksen suunnittelua lähtivät tekemään HAMKin liikuntasuunnittelija sekä koulutuksen opinto-ohjaaja. Jakson nimeksi valikoitui Fyysinen hyvinvointi ja työkyky, ja se päätettiin toteuttaa lukuvuotena 2024–25 neljän lähitapaamisen aikana. Kaksi tapaamista oli oppitunteja, kaksi liikuntaosuuksia. Opiskelijat saivat myös vapaaehtoisia reflektointi- sekä pohdintatehtäviä tapaamisten pohjaksi ja oppimisensa tueksi. Jakson sisältö suunniteltiin alustavasti kesän 2024 aikana, ja se muokkaantui lopulliseksi ryhmien toiveiden ja tarpeiden mukaan. Sisällön haluttiin kuitenkin alusta lähtien koostuvan niin fyysisen hyvinvoinnin tutkittua tietoa käsittelevistä oppitunneista kuin fyysisestä aktiivisuudestakin. Oppitunnit järjestettiin HAMKin Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksella ja liikuntaosuudet Ahveniston Olympiapuistossa sekä korkeakoulukeskuksen HAMK Moves Areenalla.  

Tapaamisten sisällöt olivat seuraavat: 1) liikunnan ja hyvinvoinnin yhteys, 2) työergonomia, 3) liikunta ja fyysinen aktiivisuus sekä 4) liikunta ja oppiminen.  

Ensimmäinen tapaaminen pidettiin Hämeenlinnan Ahvenistolla, missä aluksi kävelimme ryhmän kanssa järven tuntumassa kulkevan Olympiapolun ja sen jälkeen kokoonnuimme ryhmän kesken keskustelemaan tapaamisen teemaan liittyvistä sisällöistä. Tapaamisen lopuksi opiskelijat saivat vapaaehtoisen tehtävän tutustua HAMK Movesin liikuntatarjontaan sekä havainnoida omaa vapaa-ajan liikkumistaan. 

Toinen tapaaminen pidettiin korkeakoulukeskuksen luokkatilassa. Tapaamisen aluksi käytiin läpi edellisen kerran tehtäviä ja niiden herättämiä ajatuksia. Sen jälkeen vieraaksi kutsuttu YTHS:n fysioterapeutti kävi opiskelijoiden kanssa läpi työergonomiaan liittyviä teemoja. Tämän tapaamisen lopuksi opiskelijat saivat tehtäväksi havainnoida omaa staattista aikaansa, esimerkiksi istumiseen päivän aikana kuluvaa aikaa mitaten.  

Kolmas yhteinen kerta järjestettiin Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksen HAMK Moves Areenalla. Ohjelmassa oli erilaisia fyysiseen aktiivisuuteen kannustavia pelejä ja aktiviteetteja. Tällä kertaa ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijat olivat paikalla yhdessä, jolloin mukaan saatiin myös ryhmäytymistä tukeva elementti.  

Viimeinen yhteinen tapaaminen pidettiin korkeakoulukeskuksen luokkatilassa. Opiskelijat pohtivat yhdessä opiskelun, oppimisen ja myös opetuksen ja fyysisen aktiivisuuden suhteita. Miten korkeakoulu voisi tukea liikkumista ja fyysistä aktiivisuutta opinnoissa? Miten opetuksen ja koulupäivän aikana tällä hetkellä liikutaan? Mitkä tekijät opiskelupäivän aikana puolestaan tukevat liikkumattomuutta ja liiallista istumista?  

Kokeilun perusteella kannattaisi lisätä esimerkiksi ennakkotehtävä, joka innostaisi opiskelijoita kiinnostumaan ja osallistumaan. Kokonaisuuden perustelu opiskelijoille on myös tärkeää. Koska kyseistä toteutusta ei arvioida, jää siihen osallistuminen opiskelijoiden oman aktiivisuuden varaan.  

Huomasimme myös, että toteutuksen tulisi olla tiiviimpi. Nyt koko lukuvuodelle hajautettu teema unohtui välillä opiskelijoilta. Käytännön toteutus kannattaisi ajoittaa kahdelle iltapäivälle tai sitä varten pitäisi varata yksi kokonainen päivä. Itsenäisen työskentelyn kertojen välissä tulisi olla ohjatumpaa ja sisältää reflektointia omasta fyysisestä aktiivisuudesta niin, että opiskelijat voisivat peilata sitä tutkimustietoon.  

Kokonaisuudesta saatiin positiivista palautetta opiskelijoiden antamissa moduulipalautteissa pitkin lukuvuotta. Opiskelijoiden antama palaute käsiteltiin bio- ja elintarviketekniikan opetushenkilökunnan kanssa. Yhdessä pohdittiin myös, miten voimme jatkossa pedagogisin keinoin tukea opiskelijoiden fyysistä aktiivisuutta opinnoissa.  

Opiskeluhyvinvoinnin koulutustarjottimelle on luotu tämän kokemuksen pohjalta liikunnan ja fyysisen hyvinvoinnin kokonaisuus. Tätä kokonaisuutta koulutukset voivat tilata omille opiskelijoilleen. Ensimmäiset toteutukset ovatkin jo jalkautuneet korkeakoulun arkeen.

Kirjoittajat

Julkaisun tiedot

Pysyvä osoite

https://doi.org/10.63777/06ab

Lisenssi

CC BY-NC-SA 4.0

Avainsanat

, , , ,

Viittausohje

Rytkönen, R. & Virtanen, J. (2025). Liikunta ja fyysinen hyvinvointi osana korkeakouluopintoja. HAMK Pilkku. https://doi.org/10.63777/06ab