Hyppää sisältöön
Etusivu Kysely: Opiskelijoiden suvaitsevaisuus ja työelämätaidot lisääntyivät selvästi kansainvälisissä oppimistilanteissa

Kysely: Opiskelijoiden suvaitsevaisuus ja työelämätaidot lisääntyivät selvästi kansainvälisissä oppimistilanteissa

Opiskelijoiden kulttuurinen suvaitsevaisuus ja kokemus työllistymisen ja työelämätaitojen parantumisesta ovat merkittävästi lisääntyneet kansainvälisissä RUN-Eurooppa-yliopiston opinnoissa. Lähes kaikki kertovat kunnioituksensa muita kulttuureja kohtaan lisääntyneen, ja liki 80 % kertoo työllistymismahdollisuuksiensa parantuneen. Asia selviää kyselystä, johon vastasi yli 500 opiskelijaa HAMKista ja RUN-Eurooppa-yliopiston muista korkeakouluista.

Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) kuuluu RUN-Eurooppa-yliopistoon (RUN-EU), jossa kymmenen alueellista korkeakoulua Espanjasta, Portugalista, Itävallasta, Alankomaista, Belgiasta, Suomesta, Romaniasta ja Tšekistä tekevät yhteistyötä tavoitteenaan luoda laadukasta, tulevaisuuden osaamistarpeisiin vastaavaa koulutusta ja tutkimusta. Allianssi laajentui vastikään kahdella korkeakoululla.

Vuosien 2024 ja 2025 aikana on toteutettu 83 RUN-korkeakoulujen yhteistä oppimismahdollisuutta, joista suurin osa on sisältänyt lyhyen, noin viikon mittaisen liikkuvuuden RUN-maassa. Kahden viimeisen vuoden aikana yhteensä yli 2400 korkeakouluopiskelijaa on osallistunut RUNin opintojaksoille. 

Opiskelijoille suunnattu oppimiskokemuskysely (Learner Experience Survey) toteutetaan jokaisen RUNin oppimismahdollisuuden jälkeen. 

”Saamme sekä reaaliaikaista että pitkän aikavälin tietoa, mihin suuntaan pedagogisia ratkaisujamme tulisi kehittää. Kyselyn vastauksia voidaan myös käyttää tutkimusaineistona”, kertoo HAMKin tutkijayliopettaja Telle Hailikari. 

Suvaitsevaisuus ja työelämävalmiudet kasvaneet merkittävästi RUN-opinnoissa 

Tänä vuonna RUNin oppimiskokemuskyselyyn vastanneista opiskelijoista lähes kaikki (95 %) koki kunnioituksensa muita kulttuureja kohtaan kasvaneen merkittävästi (vastaajista 54 %) tai jonkin verran (41 %). Lisäksi 86 prosenttia opiskelijoista koki, että heidän kiintymyksensä Eurooppaa kohtaan kasvoi RUNin opintojakson myötä. 

Peräti 77 % opiskelijoista kertoi työllistymismahdollisuuksiensa parantuneen jonkin verran tai merkittävästi RUNin oppimiskokemuksen myötä. Lisäksi 85 % vastanneista opiskelijoista kertoi saaneensa tietoja ja taitoja, jotka auttavat heitä menestymään tulevaisuuden työelämässä. 

Kyselyyn on vastannut tänä vuonna lähes 570 korkeakouluopiskelijaa ympäri Eurooppaa. Yhteensä kyselyyn on vastannut kahden vuoden aikana 770 opiskelijaa, joista 117 Suomesta, 124 Belgiasta, 166 Portugalista, 110 Alankomaista, 66 Irlannista ja 119 Espanjasta. 

”Kokonaisuudessaan opiskelijat kokivat RUNin oppimismahdollisuudet hyvin kiinnostaviksi ja luottivat vahvasti omaan kykyynsä pärjätä niillä. Opiskelijat myös kokivat, että oppimismahdollisuudet ovat tukeneet hyvin heidän oppimistaan ja tuoneet uusia näkökulmia”, Hailikari summaa.

Yhteistyön ytimessä laadukas oppiminen ja hyvinvointi 

HAMK johtaa RUN-Eurooppa-yliopiston pedagogista kehittämistä (European Programmes Academy, RUN-EPA), jonka puitteissa RUN-korkeakoulut kehittävät yhdessä ja tutkimusperustaisesti innovatiivisia pedagogisia toimintamalleja, yhteistä opintotarjontaa sekä uusia eurooppalaisia yhteistutkintoja. Yhteistyön ytimessä on opiskelijoiden laadukkaan oppimisen sekä hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kaikissa oppimismahdollisuuksissa. 

“RUN-EU:ssa pedagogista kehittämistä tehdään yhteistyössä ja samalla integroituna kunkin korkeakoulun toimintaan. Toiminnassa näkyy vahva korkeakoulupedagogiikan osaaminen sekä sitoutuminen opetuksen ja oppimisen laadun kehittämiseen”, kehittämispäällikkö ja RUN-EPAn johtaja Katja Maetoloa kuvaa yhteistyötä. 

Yhteensä RUN-EU tarjoaa opiskelijoille ja henkilöstölle käynnissä olevan neljävuotisen rahoituskauden aikana noin 200 lyhyttä opiskelumahdollisuutta. 

“Lisäksi kehitämme eurooppalaisia yhteistutkintoja, jotka rakentavat tulevaisuuden taitoja ja vastaavat alueiden osaamistarpeisiin”, Maetoloa jatkaa. 

RUN-korkeakoulut järjestävät vuosittain myös useita erilaisia tapahtumia henkilöstölle, opiskelijoille ja sidosryhmille. Esimerkiksi viime viikolla HAMKissa järjestetty Superweek toi yhteen lähes seitsemänkymmentä opetuksen ammattilaista ympäri Eurooppaa kehittämään RUN-Eurooppa-yliopiston koulutusta.

RUN-Eurooppa-yliopisto

Olemme osa RUN-Eurooppa-yliopistoa, joka tuo yhteen kymmenen yhteiseen visioon sitoutunutta eurooppalaista korkeakoulua yhdeksästä eri maasta.

Lisätietoja: