
STEP-EA
Supporting Teacher Education, Well-being, and Retention to Inform Feasible Policies and Incentives in Africa

Hankkeen tiedot
Hanke | Supporting Teacher Education, Well-being, and Retention to Inform Feasible Policies and Incentives in Africa (STEP-EA) |
Kesto | 15.5.2025-14.11.2026 |
Toteuttajat | HAMK (päätoteuttaja), University of Nairobi, Egerton University, Dar es Salaam University College of Education, Mkwawa University College of Education, The University of Juba |
Rahoittajat | Euroopan komissio, Global Gateway |
Budjetti | 681 050 € |
Tutkimme uusia teoreettisia näkökulmia opettajien ammatilliseen toimijuuteen, hyvinvointiin ja sitoutumiseen. Miten nämä liittyvät heidän työympäristönsä sosiaalisiin ja kulttuurisiin näkökulmiin?
Keskitymme parantamaan opettajien hyvinvointia ja opettajien pysyvyyttä Keniassa, Etelä-Sudanissa ja Tansaniassa. Tutkimme sekä lukujen että henkilökohtaisten tarinoiden avulla, miksi opettajat pysyvät työssään tai jättävät työnsä. Tavoitteenamme on ymmärtää paremmin, miltä opettajista tuntuu, kuinka paljon heillä on valtaa työhönsä ja kuinka sitoutuneita he ovat. Haluamme myös antaa hyödyllisiä neuvoja koulutuspolitiikkaa, opettajankoulutusta ja kouluja varten Afrikassa.
Kohderyhmä
Ketkä ovat hankkeen keskeisimmät kohderyhmät?
- Varhaiskasvatus, perusopetus ja toisen asteen koulutus
- Opettajankoulutuslaitokset
- Poliittiset päättäjät
- Paikalliset opetusviranomaiset
- Opettajat
- Kansalaisyhteiskunnan järjestöt
- Ministeriöiden virkamiehet ja hallituksen osastot
- Koulujen johto ja hallinto
Toiminta-alue
Toimimme kolmessa Itä-Afrikan maassa; Keniassa, Tansaniassa ja Etelä-Sudanissa.
Tavoitteemme
- Antaa tietoa koulutuspolitiikasta ja opettajankoulutuksen opetussuunnitelmista sekä ottaa käyttöön hyvinvointistrategioita ja toimijuutta edistäviä koulun johtamiskäytäntöjä. Näin halutaan parantaa opettajien hyvinvointia, motivaatiota ja pysyvyyttä työssään.
- Tutkia koulutuspolittisia toimia, niiden täytäntöönpanoa ja opettajankoulutuksen opetussuunnitelmia suhteessa opettajien hyvinvointiin sekä opettajien työn suunnitteluun ja johtamiseen.
- Tutkia opettajien työolojen (esim. resurssien saatavuus, koulutuspolitiikka, koulun johtaminen ja hallintokäytännöt), hyvinvoinnin, ammatillisen toimijuuden ja sitoutumisen välisiä yhteyksiä.
- Tunnistaa parhaita käytäntöjä, jotka koskevat opettajien toimijuutta ja kestävää työskentelyä epävakaissa ja pakolaisympäristöissä, jotta voidaan antaa tietoa alueellisista poliittisista linjauksista.
Lisätietoa hankkeesta
Uusia teoreettisia näkemyksiä
- Vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit ja ammattiartikkelit
- Raportit, joissa esitetään yhteenveto tutkimuksen tärkeimmistä tuloksista
Koulutustutkimuksen yhteistyö ja metodologinen kehittäminen
- Esitelmät kansainvälisissä ja kansallisissa konferensseissa
Tutkimukseen perustuva näyttö ja suositukset poliittisille päättäjille, kouluille ja opettajankoulutukselle
- Parhaat käytännöt ja strategiat koulujen johtajille
- Toimintasuositukset koulutuspolitiikkaa varten
Seuraa meitä somessa!
Tutustu tutkimuksemme somekanaviin:
Yhteystiedot

