LearnWell – palvelut hyvinvoivan korkeakouluoppimisen ja -opetuksen tueksi
Pohditteko, kuinka edesauttaa opiskelijoiden oppimista? Kuinka opettajat saavat tietoa opiskelijoiden hyvinvoinnista? Mitä haluatte kehittää opetuksessanne? LearnWell on kehitetty teitä varten.
Mitä tarjoamme
Tutkimuksen perusteella oppiminen ja hyvinvointi kulkevat käsi kädessä. LearnWell-prosessi edesauttaa laadukasta oppimista, opintojen sujuvaa etenemistä ja korkeakouluyhteisön hyvinvointia – organisaationne tarpeisiin räätälöiden.
HAMKin Korkeakoulupedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikön (HEPeda) tutkijat ja asiantuntijat ovat tukenasi LearnWellin käsittelyssä ja hyödyntämisessä organisaation eri tasoilla, varmistaen tutkimusperustaisen lähestymistavan ja käytännön kehittämisen yhdistämisen.
Mikä on LearnWell?
LearnWell tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden ymmärtää opiskelijoiden oppimista.
Kysely mittaa opiskelijoiden oppimisprosessia, kokemuksia oppimisympäristöstä, työelämävalmiuksia sekä opiskeluhyvinvointia – kokonaisvaltaisesti ja tutkimuspohjaisesti.
LearnWell tarjoaa monipuoliset yhteenvedot yksilö-, ryhmä- ja korkeakoulutasolla. Vastaajaryhmän tuloksia reflektoidaan ohjatusti yhdessä, mikä lisää vuoropuhelua opiskelijoiden ja korkeakoulun välillä.
Miksi LearnWell?
- tukee opiskelijoiden itsereflektiota ja lisää tietoisuutta omasta oppimisesta
- tukee koko korkeakouluyhteisön ymmärrystä pedagogisesta hyvinvoinnista ja siitä, miten oppimisympäristö voi tukea sekä oppimista että hyvinvointia
- tuottaa tutkimuspohjaista dataa, jota voidaan hyödyntää opetuksen ja koulutuksen kehittämisessä
LearnWell auttaa varmistamaan, että oppiminen, hyvinvointi ja laadukas opetus kulkevat käsi kädessä – tutkimukseen perustuen ja käytäntöön soveltaen.
Opiskelijan LearnWell-yhteenvedon pilottiversion suunnittelivat ja toteuttivat Design Factory –toteutuksella syksyllä 2023 Tietojenkäsittelyn opiskelijat Catarina Kaucher, Heidi Nuust, Heidi Peltola, Edem Quashigah, Linnea Laukkanen, Elsayed Mahmoud, Soroush Sohrabian ja Maija Nevalainen.
LearnWell on tutkimuspohjainen ja korkeakoulukontekstiin räätälöity oppimiskokemuskysely, jossa hyödynnetään aiemmissa tutkimuksissa validoituja mittareita, kuten esimerkiksi itsemyötätuntoa (Lopez et al., 2015; Neff, 2003) ja opiskelun imua (Salmela-Aro & Read, 2017). Näin varmistetaan, että kysely on sekä luotettava että relevantti juuri korkeakouluopiskelijoiden arkeen ja oppimisympäristöihin. LearnWell soveltuu laajasti myös muiden oppimisyhteisöjen käyttöön.
LearnWell hyödyntää osin samoja mittareita kuin Helsingin yliopiston HowULearn-kysely. Se pohjautuu myös osin YTHS:n Opiskelukykymalliin.
Julkaisuja
Alatalo, S., Rönkkönen, S., Kosenkranius, M. & Hailikari, T. (2024). LearnWell-oppimiskokemuskyselyn hyödyntämisestä korkeakouluopiskelijoiden ohjauksessa. HAMK Unlimited Professional, 29.11.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112195978
Hailikari, T., Kosenkranius, M., Rönkkönen, S., & Virtanen, V. (2025). Self-criticism unveiled: Its interplay with burnout and self-compassion in higher education students’ study achievement. Learning and Individual Differences, 120, 102692. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2025.102692
Kosenkranius, M., Rönkkönen, S. & Hailikari, T. (2024). Positive trends in HAMK first-year students’ wellbeing and learning experiences. HAMK Unlimited Journal, 21.5.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050827795
Rönkkönen, S., Kosenkranius, M., Laine, A. (2025). Opiskeluhyvinvoinnin tutkimusperustainen tukeminen ammattikorkeakoulussa: reflektion merkityksestä. UAS Journal 2/2025. https://uasjournal.fi/2-2025/opiskeluhyvinvoinnin-tutkimusperustainen-tukeminen-ammattikorkeakoulussa-reflektion-merkityksesta/
Rönkkönen, S., Kosenkranius, M., Hailikari, T. & Virtanen, V. (2024). Korkeakouluoppimisen ja opiskeluhyvinvoinnin yhteydestä. HAMK Unlimited Journal, 29.1.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401234031
LearnWell-palvelut
LearnWell-palvelukokonaisuus koostuu kyselystä, pedagogisesta koulutuksesta opettajille, kurssista opiskelijoille sekä tuesta laatutyöhön ja johtamiseen.
Voimme räätälöidä palvelukokonaisuuden vastaamaan juuri teidän tarpeitanne – voitte valita yhden tai useamman paketin. Ota yhteyttä asiantuntijoihimme!
- Johdantotilaisuus ja erikseen sovitut konsultaatiot ja koulutukset: Asiantuntijoiden esittely LearnWell-kyselyn keskeisistä teemoista (oppiminen, oppimisympäristö, hyvinvointi) ja sen hyödyistä korkeakouluille. LearnWell-asiantuntijat kouluttavat reflektiotilaisuuksien fasilitaattorit.
- Tuki kysely-ympäristön käyttöönottoon: Asiantuntijatuki kysely-ympäristön rakentamiseen PowerBI-järjestelmässä.
- Reaaliaikaiset LearnWell-yhteenvedot ja fasilitointimateriaalit: Yhteenveto on saatavilla automaattisesti heti vastaamisen jälkeen. Yhteenveto pitää sisällään määrälliset tulokset sekä ilmiöitä selittävät kuvaustekstit reflektiokysymyksineen. Fasilitointimateriaalissa on tietopaketti ja ohjeet kyselyn ja yhteenvetojen hyödyntämiseen oppimisen ja hyvinvoinnin kehittämisessä.
- Yhteenveto opiskelijalle: Opiskelijan henkilökohtainen yhteenveto tukee tietoisuutta omasta oppimisesta ja hyvinvoinnista.
Oppimisen ja hyvinvoinnin teemoihin pohjautuva korkeakoulupedagoginen koulutus antaa opettajille konkreettisia valmiuksia tukea opiskelijoiden oppimista, opintojen sujuvaa etenemistä ja hyvinvointia.
Koulutuksessa keskitytään siihen, miten opettaja voi vaikuttaa oppimisympäristön laatuun ja opiskelukokemukseen, huomioiden myös opettajan oma hyvinvointi.
Koulutus toteutetaan yhteistoiminnallisesti ja tutkivalla otteella. Se voidaan järjestää joustavasti lähi-, etä- tai hybridimuodossa, suomeksi tai englanniksi.
LearnWell-teemoihin pohjautuva kurssi tai työpaja auttaa opiskelijoita vahvistamaan opiskelutaitojaan, edistämään laadukasta oppimista ja opiskeluhyvinvointia.
Kurssilla opiskelijat pääsevät pohtimaan omaa oppimistaan sekä jakamaan kokemuksiaan yhdessä muiden kanssa.
Kurssi voidaan räätälöidä korkeakoulunne tarpeisiin ja toteuttaa lähi-, etä- tai hybridimuodossa, suomeksi tai englanniksi. Se toimii myös erinomaisena lisäresurssina jo olemassa olevien opiskelutaitokurssien rinnalla.
Tarjoamme muokattavan palvelukokonaisuuden korkeakouluyhteisöjen hyvinvoinnin kehittämiseen. Palvelu voi tarvittaessa sisältää esimerkiksi palautekäytänteiden ja kehityskeskusteluiden uudistamista, dataperustaista hyvinvoinnin mittaamista, yhteistyön ja strategian arviointia, osaamisen kehittämistä sekä toiminnallisia ja innovatiivisia hyvinvointiratkaisuja.
Kokonaisuus rakennetaan joustavasti organisaation tarpeiden mukaan – tavoitteena pitkäjänteinen, vaikuttava ja osallistava hyvinvointityö.
Esimerkkejä palveluistamme:
Koulutusohjelmien laatutyön tuki
- Koulutusohjelmakohtaisten tulosten vuosittainen ja pitkän aikavälin tarkastelu
- Tuki koulutusohjelmakohtaisten tulosten analysointiin (kohderyhmänä esim. koulutuspäälliköt, opinto-ohjaajat)
- Pedagogisten kehittämissuositusten ja toimenpiteiden tunnistaminen koulutusohjelmalle
Hyvinvointijohtamisen tuki
- Korkeakoulutasoinen yhteenveto tuloksista
- Valmennus korkeakoulun johdolle: kytketään opastus ja tuki kyselytulosten hyödyntämiseen johtamisessa, strategiatyössä ja laatutyössä
- Hyvinvointijohtamisen tuki: Toimenpidesuosituksia opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseen organisaation eri tasoilla
Palveluista sanottua
Ota yhteyttä!
Yhteydenottolomake
Sara Rönkkönen
Lehtori
Korkeakoulupedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikkö
Liisa Postareff
Yksikön johtaja, korkeakoulupedagogiikka
Korkeakoulupedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikkö