Yhteistyöllä jatkuvuutta iäkkäiden ihmisten palveluihin – kokosimme sidosryhmät yhteen

InnoHoivaHub-verkoston työpaja kokosi yhteen julkisen ja yksityisen sektorin, asukasverkoston sekä HAMKin edustajia pohtimaan, miten iäkkäiden kotona asumista tukevat palvelut voitaisiin järjestää sujuvammin ja ennakoivammin. Keskusteluissa korostuivat yhteistyön, tiedonkulun ja ihmislähtöisten ratkaisujen merkitys – sekä teknologian rooli arjen tukena.
Iäkkäiden ihmisten kotona asumista tukevien palveluiden jatkuvuus sekä sidosryhmien näkökulmien kuuleminen olivat keskiössä InnoHoivaHub-verkoston työpajassa, joka kokosi yhteen yritysten, julkisen sektorin, asukasverkoston ja HAMKin edustajia. Pohdimme osallistujien kesken, miten yhteistyö, tiedonkulku ja vastuunjako kotiin vietävissä palveluissa voitaisiin järjestää entistä sujuvammin. Keskustelimme, millaisia uusia toimintamalleja tai digitaalisia ratkaisuja voitaisiin hyödyntää iäkkäiden ihmisten elämänlaadun ja toimintakyvyn parantamiseksi myös ennen julkisten palveluiden piirissä olemista. Ennakoivat palvelut näyttäytyivät vahvasti yhteisenä intressinä.
Osallistujat nostivat esiin arjen haasteita, kuten sote-palveluiden pirstaleisuuden ja byrokratian, ja toivoivat yksinkertaisempia, käyttäjälähtöisiä ratkaisuja. Esimerkin käyttäjälähtöisestä ratkaisusta antoi eräs osallistuja, joka ehdotti, että yritykset kehittäisivät yhdessä palvelutarjottimen, josta asiakas saisi kaiken tarvitsemansa palvelun. Ideaalitilanteessa tieto eri toimijoiden tarjoamista palveluista löytyisi yhden napin takaa.
Ideoita palveluiden kehittämiseksi
Keskustelumme tuottivat myös muita konkreettisia ehdotuksia iäkkäiden ihmisten palveluiden kehittämiseksi. Tiiviimpää yhteistyötä toivottiin julkisen ja yksityisen sektorin välille esimerkiksi iäkkään ihmisen palvelutarpeen arvioinnin osalta. Myös teknologiaseteliä kotona asumista tukevien teknologioiden käyttöönottamiseksi pohdittiin. Palvelusetelin tapaan teknologiasetelillä asiakas voisi hankkia arkeaan tukevia teknologioita edullisemmin. Teknologioiden käyttöönotto ennakoivasti ja riittävän ajoissa nähtiin tärkeänä. Iäkkäiden ihmisten läheisten merkitys nousi esiin teknologioiden käyttäjinä sekä tuen antajina.
Työpajassa teknologia nähtiin luontevana osana iäkkäiden ihmisten ja heidän läheistensä arkea, tukemassa sujuvaa ja turvallista elämää. Keskustelumme muistutti siitä, että iäkkäät ihmiset teknologian käyttäjinä eivät ole yksi yhtenäinen ryhmä, vaan monimuotoinen joukko yksilöitä. Oleellista on, että teknologia palvelee ihmisiä ja heidän arjen tarpeitaan parhaalla mahdollisella tavalla. Palveluita ja teknologioita kehitettäessä ihmisen tarpeineen tulee olla keskiössä.
Työpaja osoitti, että eri toimijoilla on yhteinen tahtotila kehittää ennakoivia, vaikuttavia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja iäkkäiden hyvinvoinnin tueksi.
InnoHoivaHub
Tilaisuus järjestettiin osana InnoHoivaHub -hanketta, joka on Euroopan unionin osarahoittama.
Yhdistämme Kanta-Hämeen kotiin vietävien palveluiden tuottajat, teknologiayritykset ja alueen asukkaat ideoimaan ja kehittämään palveluita iäkkäille ihmisille.
Iäkkäiden ihmisten palveluiden ideoimisesta ja kehittämisestä kiinnostuneet yritysten edustajat ja alueen asukkaat, tervetuloa mukaan InnoHoivaHubin toimintaan.


Lisätietoja: