Hyppää sisältöön
Etusivu HAMK menestyi rahoitushaussa liittyen opettajakoulutukseen Afrikassa 

HAMK menestyi rahoitushaussa liittyen opettajakoulutukseen Afrikassa 

Pula pätevistä opettajista on merkittävä ongelma useissa Afrikan maissa. HAMKin johtama konsortio valikoitui liki sadan hakemuksen joukosta ja ainoana Suomesta yhdeksi kuudesta rahoitusta saavasta tahosta, jotka vastaavat tarpeisiin kehittää opettajankoulutusta Afrikassa. 

HAMK alkaa tutkia opettajien ammatillista toimijuutta, työoloja ja hyvinvointia sekä niihin vaikuttavia koulujen johtamis- ja hallintokäytäntöjä Keniassa, Tansaniassa ja Etelä-Sudanissa. Tavoitteena on syventää tutkimukseen perustuvaa tietoa koulutuspolitiikasta ja käytännöistä opettajien koulutukseen, hyvinvointiin, motivaatioon ja sitoutumiseen liittyen sekä tehdä suosituksia opettajapulan vähentämiseksi Itä-Afrikassa.

“Pula pätevistä opettajista on merkittävä haaste useissa Afrikan maissa. Se vaikuttaa oppimistuloksiin, lisää eriarvoisuutta sekä heikentää opettajien hyvinvointia ja työssä jaksamista. Siksi on tärkeää saada syvempää ymmärrystä siitä, miten opetusalan vetovoimaa ja opettajien pysyvyyttä työssään voidaan parantaa”, sanoo hankkeen projektipäällikkö Teija Lehtonen HAMK Edun tutkimusyksiköstä.

Opetushallitus koordinoi Euroopan komission rahoittamia tutkimushankkeita osana opettajankoulutusta ja opettajien ammatillista kehittymistä tukevaa Regional Teachers Initiative for Africa (RTIA) -ohjelmaa. Käynnissä olleeseen hakuun OPH sai yhteensä 94 hakemusta, joista kuusi rahoitetaan. HAMKin johtaman hankkeen rahoitus on noin 680.000 euroa vuosina 2025-2026.

HAMKin johtamassa Supporting Teacher Education, Wellbeing, and Retention via Informing Feasible Educational Policies and Incentives in Africa (STEP-EA) -hankkeessa tutkitaan opettajien toimijuutta, hyvinvointia ja työolosuhteita erityisesti opettajien näkökulmasta sekä miten niihin voidaan vaikuttaa opettajankoulutuksen ja koulutuspolitiikan kautta. Tutkimus kattaa opetuksen varhaiskasvatuksesta peruskouluun ja toisen asteen koulutukseen.

Hanke toteutetaan yhteistyössä viiden yliopiston kanssa Keniassa, Tansaniassa ja Etelä-Sudanissa: University of Nairobi, Egerton University, Dar es Salaam University College of Education, Mkwawa University College of Education ja University of Juba.

Lisätietoja: