HAMKin kansainväliset opiskelijat auttavat hämeenlinnalaista yritystä valloittamaan Alankomaiden markkinat

Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) International Business -opiskelijat auttavat hämeenlinnalaista yritystä Code Ananasta kansainvälistymään. Yritys on asettanut kunnianhimoiset tavoitteet vähentää kuluttajien ruokahävikkiä ainutlaatuisen sovelluksen avulla. Tavoitteena on lanseerata sovellus Suomessa syksyllä 2025, minkä jälkeen yrittäjät suunnittelevat laajentavansa toimintaansa ulkomaille, ensimmäiseksi Alankomaihin.
HAMKin International Business -koulutuksen kansainväliset opiskelijat tuottivat 2025-vuoden keväällä vuonna 2024 perustetulle Code Ananakselle mm. analyysin Alankomaiden markkinoista, kohderyhmästä sekä kilpailijoista. Lisäksi he selvittivät, millaisilla toiminnoilla ja ominaisuuksilla sovelluksesta saadaan Alankomaiden kohderyhmälle mahdollisimman houkutteleva. Opiskelijoilla oli puolellaan kotikenttäetu, sillä ryhmässä sattui olemaan alankomaalainen vaihto-opiskelija, jonka kokemuksista ja verkostoista oli projektissa suurta hyötyä. Ryhmässä oli yhteensä neljä opiskelijaa, joista muut kolme olivat HAMKin kansainvälisen kaupan tutkinto-opiskelijoita. Kaikki ryhmän jäsenet olivat kotoisin eri maista, joten ryhmässä on monipuolisesti erilaista osaamista ja näkökulmia.
Code Ananaksen perustajajäsen ja markkinointijohtaja Jasmin Heikkilä tapasi opiskelijat HAMKin Valkeakosken kampuksella kuullakseen, miten projekti etenee. Tapaamisessa opiskelijat kävivät läpi tähän mennessä keräämäänsä dataa ja saamiansa tuloksia, ja heillä oli mahdollisuus tutustua yritykseen ja alaan lähemmin Jasminin avulla. Yrittäjä kertoi olevansa todella tyytyväinen opiskelijoiden työhön, ja Code Ananas saa heiltä uusia näkökulmia sekä vahvistusta jo aiemmin mietityille ideoille.
Olen todella positiivisesti yllättynyt miten hienosti työ eteni ja millaisella otteella ryhmä edisti meille tärkeää asiaa. Opiskelijoiden työ tullaan liittämään osaksi kansainvälisyysstrategiaamme. Lopputulos antoi meille kohdemarkkinasta hieman uutta insightiä, ja koemme työn laadukkaaksi ja hyödylliseksi.
Jasmin Heikkilä, Code Ananas
Suurta hyötyä yritykselle ja opiskelijoille: apua ja ideoita kasvuun ja käytännön työelämäkokemusta
Opiskelijoiden ja yrittäjien yhteistyö oli molemmille osapuolille erittäin arvokasta. Opiskelijat saivat käytännön kokemusta ja mahdollisuuden soveltaa opittua osaamistaan oikeissa työelämän haasteissa. Yrittäjät puolestaan saivat tuoreita ideoita ja arvokasta käytännön apua kiireisen arjen keskellä, mikä parhaimmillaan auttaa yrityksiä kehittymään ja kasvamaan. Tämä projekti lisäksi antoi opiskelijoille konkreettisen esimerkin siitä, kuinka paljon työtä innovatiivisten sovellusten ja niiden markkinoille saattamisen takana on.
Opiskelijaprojektin avulla kohti Alankomaiden markkinoita
Yhteistyöprojektin myötä Code Ananas sai kattavat raportit opiskelijoiden tekemistä markkinatutkimuksista, sekä tutkimuksen pohjalta laaditut suositukset Alankomaiden markkinoille laajentumisesta. Opiskelijat lisäksi loivat visuaalisia ehdotuksia siitä, miltä sovelluksen olisi hyvä näyttää ja mitä ominaisuuksia siinä tulisi olla, jotta se olisi mahdollisimman houkutteleva Alankomaiden markkinoilla. Yrittäjät ja opiskelijat pysyivät tiiviissä yhteydessä projektin ajan.
Häme Smart Growth -hanke
Opiskelijaprojekti on toteutettu osana Häme Smart Growth -hanketta. Se on HAMKin ja Linnan Kehityksen yhteiskehittämishanke, joka edistää Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan alueen yritysten kansainvälistymistä.
Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.

