Hyppää sisältöön
Etusivu HAMK Pilkku InnoKorttien hyödyntäminen opiskelijan vahvuuksien tunnistamisessa
  • HAMK Pilkku -Verkkolehti

InnoKorttien hyödyntäminen opiskelijan vahvuuksien tunnistamisessa

  • Maria Tammi

Oman osaamisen sanoittaminen on tärkeä taito. InnoKorttien avulla opiskelijat ovat saaneet ymmärryksen omasta osaamisestaan sekä siitä, että näitä osaamisia he voivat hyödyntää työhakemuksissa, ansioluetteloissa ja LinkedIn-profiileissa.

Mitä ovat InnoKortit?

Innokortit ovat pelillistävä työkalu, jotka toimivat osana pedagogista Design-Based Education (DBE) -mallia. Mallin mukaan opetuksessa hyödynnetään Design Thinking ‑palvelumuotoilumenetelmää ja toimitaan monialaisissa tiimeissä. InnoKorttien avulla uusi monialainen tiimi voi tehdä näkyväksi ja arvioida osaamistaan ja kehittymistään projektin eri vaiheissa. InnoKortit perustuvat tutkimuksiin henkilökohtaisista innovaatiokompetensseista. (Hero, L-M. 2024.)

InnoKorttien käyttö osana opintojaksoa

InnoKortteja voi käyttää opintojakson alussa osana tiimiytymistä. Tällöin opiskelijoita voi pyytää valitsemaan korteista esimerkiksi kolme vahvuutta ja kolme kehityskohdetta. Valinnan jälkeen opiskelijat esittelevät valintansa toisilleen, ja näin tiimeille muodostuu yhtenäinen käsitys siitä, millaisella osaamisella he ryhtyvät työhön. Opiskelijoita voi pyytää kirjaamaan omat valinnat joko omiin muistiinpanoihin tai suoraan osaksi projektipäiväkirjoja.

InnoKorteissa on erilaisia teema-alueita:

  • henkilökohtaiset ominaisuudet
  • tulevaisuusorientaatio
  • luovan ajattelun taidot
  • sosiaaliset taidot
  • projektinhallintataidot
  • sisältöosaaminen
  • konkretisoinnin taidot
  • toteutuksen suunnittelun taidot.

Esimerkkeinä alueiden sisältämistä osaamisista projektinhallintataitoihin ovat tekniset taidot, prosessinhallintataidot ja johtamisen taidot.

InnoKorttien hyödyntäminen opintojakson lopussa voidaan toteuttaa samalla tavoin kuin alussa, eli opiskelija valitsee kolme vahvuutta ja kolme kehityskohdetta tai kolme uutta asiaa, jotka oppivat projektin aikana. Tärkeää on, että tiimit käyvät valinnoista keskustelun ja oppivat näin toisiltaan. Purkamisen jälkeen opiskelijoita kannattaa pyytää kaivamaan esille alussa tehdyt korttivalinnat ja käymään tiimeittäin keskustelun siitä, mikä muuttui alussa tehtyyn itsearviointiin omasta osaamisesta.

Kokemuksia InnoKorteista osana DBE-opintojaksototeutuksia

Opintojaksojen pituuksien mukaan voi hyödyntää InnoKortteja joko projektin alussa ja tai lopussa, käytettävissä olevan ajan mukaan. Korttien käyttämiseen kannattaa varata hyvin aikaa, sillä opiskelijat ovat lähteneet todella hyvin mukaan käyttämään niitä. Erityisesti opintojakson lopussa InnoKorttien avulla tehty vahvuuksien tunnistaminen on toiminut todella hyvin.

InnoKortit ovat varmistaneet tiimissä hiljaisempienkin ääneen pääsemisen ja kaikkien osaamisen esilletuonnin. Osaamisen sanoittaminen vahvistaa itsetuntoa ja tuo esille yksilön osaamiset ja vaikutuksen koko tiimin osaamiseen. Korttien valmiit aiheet auttavat sanoittamaan jokaisen yksilöllisiä ominaisuuksia, ja purkukeskustelussa avainsanan avaaminen muille opiskelijakavereille täydentää yksittäistä valittua sanaa.

Sen lisäksi, että opiskelijatiimit käsittelevät aihetta keskenään, on hyvä laittaa tiimit vaihtamaan keskenään tunnistamiaan osaamisia, esimerkiksi ohjaamalla kaksi tiimiä jakamaan kokemuksensa ja löytönsä osaamisesta ja sen kehittymisestä. Näin laajenee käsitys erilaisista osaamisista, joita projektin edistäminen on tuonut yksilöille ja tiimille. Parhaimmillaan kierroksen jälkeen opiskelija tunnistaa itselleen lisää osaamisia ja pystyy paremmin sanoittamaan oppimiaan taitoja.

Seuraavat askeleet

Seuraavaksi aion kokeilla InnoKorttien avulla sanoittamaan opintojaksossa kertynyttä osaamista siten, että osaamiset sanoitetaan tarramuistilapuille. Muistilapuista kerätään yhteinen osaamiskartta, jonka avulla toivon syntyvän keskustelua ja ymmärrystä, kuinka osaaminen kehittyy joka päivä erilaisista tiedoista sekä taidoista, joita harjoittelemme.

Lähteet

Hero, L.-M. (2024). InnoKortit 2.0 DBE: Innovaatio-osaaminen monialaisessa tiimissä muotoilulähtöisessä koulutuksessa. Hämeen Ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-849-7

Kirjoittaja

Julkaisun tiedot

Pysyvä osoite

https://doi.org/10.63777/643c

Lisenssi

CC BY-NC-SA 4.0

Avainsanat

, ,

Viittausohje

Tammi, M. (2025). InnoKorttien hyödyntäminen opiskelijan vahvuuksien tunnistamisessa. HAMK Pilkku. https://doi.org/10.63777/643c