Hyppää sisältöön
Etusivu HAMK Pilkku Kyvykkyyksien kartoituksella kilpailuvaltit esiin
  • HAMK Pilkku -Verkkolehti

Kyvykkyyksien kartoituksella kilpailuvaltit esiin

  • Krista Heikkinen

Asiakaslähtöisyys ja palveluinnovointi ovat pk-yrityksille keskeisiä kilpailukykytekijöitä muuttuvassa ja digitalisoituvassa toimintaympäristössä. Monesti nämä käsitteet tuntuvat kuitenkin yrityksen kiireisessä arjessa kaukaisilta ja vaikeasti lähestyttäviltä, eikä omien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen ole välttämättä aivan yksinkertaista. Vaikka kasvuhalua olisi, moni pk-yritys jää pohtimaan, mistä kehittäminen kannattaisi aloittaa. 

Tämä kysymys on ollut keskiössä myös Euroopan Unionin osarahoittamassa NUOTTA – Asiakaslähtöinen palveluinnovointi digitalisoituvassa toimintaympäristössä -hankkeessa, jossa tarjosimme pk-yrityksille konkreettisia työkaluja oman toiminnan arviointiin ja kehittämiseen. Yksi hankkeen jälkeenkin hyödynnettävissä olevista tuloksista on hankkeen lopulla julkaistu verkko-opas, jonka avulla yritys voi itsenäisesti kartoittaa omia kyvykkyyksiään sekä löytää askelmerkkejä kohti vahvempaa kilpailukykyä. 

Verkko-oppaan taustalla yritysten tarpeet 

Jo hanketta suunnitellessa oli tiedossa, että omien kyvykkyyksien ja mahdollisuuksien huomaaminen ei ole aina pk-yrityksille helppoa. Olemassa olevan tiedon, taidon ja kokemusten yhdistäminen uusiksi toimintatavoiksi tai palvelutuotteiksi voi tuntua yrityksistä haastavalta. Hankkeen aikana havaitsimme tarpeen helposti lähestyttävälle ja käytännönläheiselle työkalulle, jonka avulla pk-yritykset voisivat pysähtyä tarkastelemaan omaa toimintaansa myös itsenäisesti. 

Halusimme mahdollistaa hankkeen oppien siirtämisen yritysten käyttöön myös tulevaisuudessa ja loimme verkko-oppaan, joka auttaa yritystä tunnistamaan sekä olemassa olevat kilpailuvalttinsa että mahdolliset kehittämistarpeensa. Tämän pohjalta yritykset voivat tehdä tietoon perustuvia päätöksiä kilpailukykynsä kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi. 

Tavoitteena tukea toiminnan kehittämistä 

Verkko-opas pohjautuu hankkeessa kehitettyyn nykytila-analyysityökaluun sekä hankkeen aikana tehdyissä kartoituksissa esiin nousseisiin pk-yritysten omiin toiveisiin ja tarpeisiin. Olemme muotoilleet niiden pohjalta oppaaseen pohdintatehtäviä, joiden avulla yritys voi arvioida itsenäisesti muun muassa sitä, miten tietoa kerätään ja jalostetaan ja miten yrityksessä syntyy ymmärrystä, jota voidaan hyödyntää uusien ideoiden testaamisessa ja kehitystyössä. Opas jakautuu kolmeen osioon, jotka johdattavat käyttäjän vaihe vaiheelta näistä oivalluksista käytännön kehittämiseen: 

  1. Intro: Miksi kyvykkyyksiä kannattaa kartoittaa ja kehittää?
  2. Kyvykkyyksien kartoitus – oppaan ydin
  3. Käytännön kehitystoimia

Oppaan ensimmäinen osio tarjoaa tiiviin katsauksen palveluinnovoinnin ja tietoperustaisen päätöksenteon merkitykseen. Se luo pohjan sille, miksi kyvykkyyksien arviointi on tärkeää ja millaisia hyötyjä yritys voi siitä saada esimerkiksi jo olemassa olevaa osaamistaan paremmin tunnistamalla ja hyödyntämällä. 

Seuraavaksi oppaassa siirrytään kyvykkyyksien kartoittamiseen. Tämä osio sisältää pohdintatehtäviä, joiden avulla yritys pääsee arvioimaan omaa nykytilannettaan kattavasti. Tarkoitus on ohjata yritystä tarkastelemaan omia kyvykkyyksiä ja niitä tukevia toimintoja sekä auttaa yritystä huomaamaan myös sellaisia vahvuuksia tai kehittämisen paikkoja, jotka muuten voisivat jäädä näkymättömiin. 

Opas etenee työkirjan tapaan vaihe vaiheelta, ja se opastaa käyttäjää myös tunnistamaan omista vastauksistaan kaikkein olennaisimmat teemat sekä asiayhteydet. Oppaan toteutus mahdollistaa yrityksille hankkeessa kehitettyyn työkaluun pohjaavan nykytila-analyysin, ja se ohjaa pohdintatehtävien kautta yritystä tutkimaan toimintojaan hankkeessa toteutettujen yrityskohtaisten analyysien tapaan. Näin myös jo hankkeeseen osallistuneet yritykset voivat oppaan kautta palata tarkastelemaan toimintaansa itsenäisesti. 

Myös kehitystoimien priorisoinnin tärkeyttä korostetaan osana tehtävien analysointia, ja oppaassa ohjataan yritystä pohtimaan, miten rajallisia resursseja voidaan kohdentaa mahdollisimman vaikuttavasti. Pohdintatehtäviin vastattuaan ja kartoituksen kaikki osa-alueet tehtyään yrityksellä on selkeämpi kuva omista vahvuuksistaan sekä siitä, mihin sen kannattaa seuraavaksi keskittyä.   

Oppaan kolmannessa osiossa tarjotaan konkreettisia esimerkkejä, joilla yrityksen kehitystoimintaa voi käynnistää matalalla kynnyksellä. Kehittämistoimissa korostuvat yrityksen uudistumiskykyä tukevat toimet, kuten tavoitteiden kirkastaminen ja toiminnan suunnittelu, asiakasymmärryksen syventäminen sekä yrityksen viestintää sujuvoittavat toimenpiteet. Näitä oppaassa esiteltyjä toimia nostettiin esiin myös hankkeen aikana yrityksille tehdyissä kartoituksissa. Opas muistuttaa myös siitä, ettei kaikkea tarvitse tehdä kerralla, vaan yrityksen kilpailukykyä voidaan kehittää kestävästi pienemminkin askelin. 

Työkalusta verkko-oppaaksi 

Oppaan kehittäminen on ollut monivaiheinen prosessi, jossa keskeistä on ollut huomioida kohderyhmänä olevien pk-yritysten moninaisuus. Yritysten lähtökohdat ja resurssit kehittämiseen vaihtelevat, ja oppaan päätavoitteena on kannustaa etenkin kehittämispolkunsa alussa olevia, usein rajallisilla resursseilla toimivia yrityksiä vahvistamaan kilpailukykyään.  

Jotta oppaan pohjana olevan työkalun hyödyntäminen onnistuu myös omatoimisesti, loimme sen pohjalta laajemmat kysymyskokonaisuudet, jotka ohjaavat yritystä oman toiminnan kattavaan tarkasteluun. Hankkeessa tarjottua asiantuntijan apua korvaamaan koostimme lisäksi ohjeet, jotka auttavat yritystä tunnistamaan vastauksistaan olennaiset kehitystarpeet. Verkko-oppaan työkirjamainen muoto hioutui lopulliseen muotoonsa tämän prosessin myötä.  

Tavoitteenamme oli tehdä oppaasta sellainen, että siihen voi tarttua matalalla kynnyksellä myös yrityksen hektisessä arjessa. Pääteemat on esitetty oppaassa tiiviisti, ja syventävää tietoa on tarjolla linkkien ja interaktiivisten materiaalien kautta. Parhaimmillaan opas voi innostaa rohkeaan visiointiin, joka tukee yrityksen uudistumista myös tulevaisuudessa.

Hankkeessa tuotettu verkko-opas

Verkko-opas on maksuton ja vapaasti hyödynnettävissä myös hankkeen päätyttyä. Se sopii erityisesti pk-yrityksille, jotka tarvitsevat kehittämisen aloittamiseen helposti lähestyttävän ja käytännönläheisen työkalun. Opasta voi hyödyntää myös esimerkiksi kehitystyöpajoissa tai osana strategiatyötä.  
 
Tutustu oppaaseen tästä.

Kirjoittaja

Krista Heikkinen

Projektityöntekijä, HAMK Tech -tutkimusyksikkö

Julkaisun tiedot

Pysyvä osoite

Tulossa myöhemmin

Lisenssi

CC BY-NC-SA 4.0

Avainsanat

, , ,

Viittausohje

Heikkinen, K. (2025). Kyvykkyyksien kartoituksella kilpailuvaltit esiin. HAMK Pilkku, 17.6.2025. https://www.hamk.fi/julkaisut/kyvykkyyksien-kartoituksella-kilpailuvaltit-esiin/

Hankkeen tiedot

Euroopan unionin osarahoittaman NUOTTA-hankkeen tavoitteena on tukea ja rohkaista pk-yrityksiä toteuttamaan palveluinnovointia ja kehittämään palvelujaan entistä asiakaslähtöisemmiksi. Hanke luo edellytyksiä myös tulevaisuudessa tapahtuvalle palveluinnovoinnille ja muulle TKI-toiminnalle tukemalla asiakasymmärryksen parantamiseen liittyvien uudenlaisten teknologioiden, ratkaisujen ja toimintatapojen käyttöönottoa pk-yrityksissä.