Hyppää sisältöön
Etusivu HAMK Pilkku Saavutettavuus ja käyttöliittymädemot – yhteistyöllä parempia tuloksia!
  • HAMK Pilkku -Verkkolehti

Saavutettavuus ja käyttöliittymädemot – yhteistyöllä parempia tuloksia!

  • Johanna Salmia
  • Mirlinda Kosova-Alija
  • Essi Lavonius-Ylönen

Kevään opintojen loppupuoli toi Forssan insinööriopiskelijoiden ja Hämeenlinnan tietojenkäsittelyopiskelijoiden opintoihin jotakin uutta: koulutusalojen rajat ylittävän saavutettavuus-hackathon-päivän, jossa tehtiin monialaista käyttöliittymädemoihin liittyvää yhteistyötä. Tuloksena syntyi saavutettavampien käyttöliittymien lisäksi uusia ystävyyksiä, ideoita ja ymmärrystä.

Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) on käytössä DBE- eli Design Based Education -malli (Hämeen ammattikorkeakoulu, n.d.), joka on yhteiskehittämällä oppimista. Eri alojen opiskelijat toimivat monialaisesti tehden tiiviistä yhteistyöstä yritysten ja muiden yhteisöjen kanssa. DBE:ssä keskeistä on kehittää yhdessä ja oppia sellaisia työskentelytapoja, joita opiskelija tarvitsee jatkossa työurallaan. Saavutettavuus-hackathon-päivä myötäili DBE-mallia.

Yhteistyön voima

Forssan tieto- ja viestintätekniikka, kiertotalous sekä ICT, Circular Economy -koulutusten insinööriopiskelijat toteuttavat toisena vuonna pitkäkestoisiset IoT-kehittämisprojektit. Opiskelijat työskentelevät tiimeissä ja soveltavat oppimaansa aitoihin työelämän toimeksiantoihin Insinööritoimistoissa (Virta, 2025). Tiimit toimivat kuin oikeat suunnittelutoimistot: ne kehittävät, testaavat ja dokumentoivat ratkaisunsa ammattimaisella otteella ja asiakkaan toiveita kuunnellen.

Projekteissa sovelletaan DBE-mallia, eli niissä toimitaan yhteistyössä muiden alojen opiskelijoiden kanssa jokaisessa oppimismoduulissa. Nyt olikin täydellinen hetki yhteiskehittämiseen käyttöliittymien parissa, sillä loppukevään Pilvipalvelut-moduulissa tiimit viimeistelevät IoT-toteutuksensa ja luovat niihin liittyvän käyttöliittymädemon Figma-ympäristöä käyttäen.

Toisen vuoden tietojenkäsittelyn koulutusten opiskelijat opiskelevat saavutettavien digitaalisten palvelujen kehittämistä Web Accessibility -opintojaksolla. Saavutettavuus edistää yhdenvertaisuutta ja varmistaa, että palvelut ovat kaikkien käytettävissä. Opiskelijat opettelevat saavutettavan koodin tuottamista, saavutettavuuden arviointityökaluja sekä ruudunlukuohjelmia. Opiskelijoidemme tulee ymmärtää saavutettavuuden merkitys ennen kuin he siirtyvät työelämään kehittämään erilaisia digitaalisia palveluita. EU:n saavutettavuusdirektiivillä (European Commission, n.d.) varmistetaan, että tuotteet ja palvelut ovat saavutettavia jo suunnitteluvaiheessa. Niinpä myös käyttöliittymän on toimittava mahdollisimman monelle selkeästi, loogisesti ja esteettömästi.

Saavutettavuus konkretisoitui hackathon-päivässä

Huhtikuussa 2025 järjestetty hackathon-päivä kokosi HAMKin Hämeenlinnan korkeakoulukeskukseen yli 70 opiskelijaa. Käyttöliittymädemot oli etukäteen jaettu yhteisellä Teams-alustalla tietojenkäsittelyn opiskelijoiden tarkasteltavaksi. He puolestaan olivat edenneet omassa opintojaksossaan jo niin pitkälle, että he saattoivat toimia mentoreina ja asiantuntijoina.

Aluksi virittäydyttiin aiheeseen ja päivän odotuksiin. Opiskelijat odottivat päivältä erityisesti yhteistä työskentelyä toisen alan opiskelijoiden kanssa sekä uusia ideoita ja oppimista. Tämän jälkeen opiskelijat siirtyivät sekatiimeissä työtiloihin. Hämeenlinnan opiskelijat pitivät ensin pienet saavutettavuusoppitunnit, minkä jälkeen tehtiin yhdessä arviointeja ja muokkausehdotuksia, joilla käyttöliittymädemot saataisiin saavutettavammiksi. Insinööriopiskelijoille ei annettu saavutettavuusmateriaaleja etukäteen – näin saavutettavuus ei ollut pelkkä teoriapalanen, vaan tuli elävästi ja konkreettisesti esiin aidossa vuorovaikutuksessa. Eräs monialainen tiimi nähdään kuvassa 1.

Kuva 1. Monialaiset opiskelijatiimit pureutumassa käyttöliittymädemon saavutettavuuteen. Kuva: Johanna Salmia.

Päivän päätteeksi jokainen tiimi esitteli lyhyesti saavutettavuuslöydöksensä, joita esitellään kuvassa 2. Lopuksi kerätyn palautteen perusteella opiskelijat kokivat, että heidän työpanostaan arvostettiin ja että he oikeasti oppivat uutta.

Kuva 2. Saavutettavuuslöydöksiä. Kuva: Johanna Salmia.

”This was a great experience. We got real feedback on our design, and it was surprising how small changes can make a big difference”, totesi yksi insinööriopiskelija päivän päätteeksi.

”Päivän paras osa? Rento meininki ja hyvät keskustelut!” summasi toinen opiskelija yhteistä päivää.

Vaikka tunnelma oli erinomainen ja päivä tuotti selkeää lisäarvoa kaikille, opiskelijat nostivat esiin myös kehitysideoita. Seuraavalla kerralla projekteista tuodaan yhteiseen työtilaan tarkempaa ennakkomateriaalia ja päivää pidennetään hiukan, jolloin opiskelijat saavat enemmän tilaa syventävälle keskustelulle ja vielä vahvempaa ohjausta.

Aito vuorovaikutus synnyttää todellista oppimista

Hackathon-päivä tarjosi aidon työelämätilanteen molemmille ryhmille. Insinööriopiskelijat saivat arvokasta palautetta ja ymmärrystä käyttäjien tarpeista. Tietojenkäsittelyopiskelijoille päivä oli mahdollisuus soveltaa oppimaansa ja toimia asiantuntijoina. Opettajat fasilitoivat päivää (kuva 3), ja vaikka valmistelu oli työlästä, konsepti on nyt valmiina jatkoa varten.

Kuva 3. Hackathon-päivän ohjaajat. Kuva: Johanna Pyrhönen.

Yhteenvetona voidaan todeta, että yhdistämällä eri alojen osaamista ja yhteistä halua oppia syntyy ratkaisuja, joilla on todellista merkitystä. Saavutettavuus ei ole vain tekninen vaatimus – se on askel kohti yhdenvertaisia ja parempia käyttökokemuksia.

Lähteet

European Commission. (n.d.). European accessibility act. Haettu 23.4.2025 osoitteesta https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/policies/justice-and-fundamental-rights/disability/union-equality-strategy-rights-persons-disabilities-2021-2030/european-accessibility-act_en

Hämeen ammattikorkeakoulu. (n.d.). Design-​based education (DBE). Muotoilulähtöinen oppiminen (DBE) on HAMKin lähtökohta oppimiseen ja opettamiseen. Haettu 23.4.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/tietoa-meista/strategia/design-based-education-dbe/

Virta. E. (20.1.2025). Insinööritoimistot osana ICT-kiertotalousopintoja. HAMK Beat. https://blog.hamk.fi/hamk-beat/insinooritoimistot-osana-ict-kiertotalousopintoja/

Kirjoittajat

Julkaisun tiedot

Pysyvä osoite

https://doi.org/10.63777/e6bc

Lisenssi

CC BY-NC-SA 4.0

Avainsanat

, , , , , ,

Viittausohje

Salmia, J., Kosova-Alija, M. & Lavonius-Ylönen, E. (2025). Saavutettavuus ja käyttöliittymädemot – yhteistyöllä parempia tuloksia! HAMK Pilkku. https://doi.org/10.63777/e6bc