Kestävän kehityksen osaamista ammatilliseen koulutukseen: HAMKin asiantuntijat yhteiskehittämässä Keniassa

Asiantuntijamme matkustivat huhtikuussa Keniaan toteuttamaan käytännönläheisiä opetussuunnitelmatyöpajoja kolmen kenialaisen TVET-instituution kanssa. Tavoitteena oli sisällyttää kestävän kehityksen tiedot, taidot ja asenteet konkreettisesti osaksi ammatillista koulutusta.
Helmikuussa kenialaiset opettajat ja koulutusviranomaiset vierailivat Suomessa benchmarkkaamassa kestävän kehityksen ratkaisuja HAMKin johdolla. Viikon mittainen ohjelma sisälsi tutustumista suomalaiseen työelämälähtöiseen ammatilliseen koulutukseen, kiertotalouteen, vähähiiliseen maatalouteen sekä muun muassa Ammattiopisto Tavastian ja Konecranesin käytäntöihin. Vierailun aikana käytiin myös opetus- ja kulttuuriministeriössä sekä tutustuttiin HAMKin omiin kestävän kehityksen tutkinto-ohjelmiin. Vierailu tarjosi vahvan pohjan huhtikuun yhteiskehittämiselle ja konkretisoi, miten kestävä kehitys voidaan liittää aidosti osaksi ammatillista koulutusta.
Työpajat Keniassa: kestävä kehitys osaksi ammattitaitoa
Osallistujat määrittelivät ammattialan keskeiset työtehtävät, ryhmittelivät ne kestävän kehityksen ulottuvuuksien mukaisesti (ympäristö, yhteiskunta, talous) ja peilasivat niitä Agenda 2030 -tavoitteisiin. Agenda 2030 on YK:n kestävän kehityksen globaali toimintasuunnitelma, joka sisältää 17 tavoitetta muun muassa köyhyyden vähentämisestä, ilmastonmuutoksen torjuntaan ja koulutuksen tasa-arvoon (lue lisää Agenda 2030 -tavoitteista). Toteutimme koko prosessin osallistavasti ryhmäkeskustelujen ja yhteisen jakamisen kautta.

Osaamista ja asennetta rakentamassa
Toisena työpajapäivänä keskityimme kestävän kehityksen osaamisen rakentamiseen: millaisia tietoja, taitoja ja asenteita eri ammattialat edellyttävät kestävän kehityksen näkökulmasta? Osallistujat määrittelivät omalla alallaan keskeisiä tietosisältöjä (esim. resurssitehokkuus, kiertotalous, eettiset työolosuhteet), konkreettisia taitoja (esim. energiatehokkuus, jätehuolto) sekä vastuullista asennetta ja muutosvalmiutta. Tämä auttoi liittämään kestävyyden ammatilliseen osaamiseen.
Osaamistavoitteet opetussuunnitelmaan
Viimeisessä vaiheessa keskityimme kestävän kehityksen osaamistavoitteiden muotoiluun. Tavoitteena oli, että käytännön tiedot, taidot ja asenteet eivät jää yleisluontoisiksi, vaan ne saadaan kirjattua selkeiksi ja mitattaviksi tavoitteiksi, jotka voidaan integroida opetussuunnitelmaan. Työpajoissa osallistujat laativat esimerkkejä, ryhmittelivät ja tarkensivat tavoitteita sekä miettivät keinoja, miten ne voidaan tuoda esiin opetuksessa ja arvioinnissa.
HAMKin yhteiskehittämisen malli käytössä
Työpajat pohjautuivat HAMKissa kehittämäämme yhteiskehittelyn malliin, jossa osallistujien oma asiantuntijuus on lähtökohta. Koko prosessin tavoitteena oli vahvistaa kenialaisten ammatillisten opettajien ja koulutuksen suunnittelijoiden valmiuksia viedä kestävän kehityksen tavoitteet osaksi arjen opetustyötä.

HAMK tekee yhteistyötä Maasai National Polytechnicin, Thika Technical Training Instituten ja Kasarani Technical and Vocational Collegen kanssa. Seuraavaksi HAMK työstää kestävän kehityksen integrointia tukevan Toolkitin, jota voidaan hyödyntää laajemmin koko TVET-sektorilla Keniassa. Syksyllä yhteistyö jatkuu uusien vierailujen ja koulutusten merkeissä.
Tästä on kyse
Yhteistyö toteutetaan osana ”Youth Employment and Vocational Training” -ohjelmaa (2023–2026), jota rahoittaa Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ). HAMK toimii ohjelmassa asiantuntijana ja sisältökehittäjänä käytännön TVET-toimijoiden kanssa.
Lisätietoja:

Jelena Santalainen
Projektipäällikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
