
Tekoäly työn keventäjänä

Hankkeen tiedot
Hanke | Tekoäly työn keventäjänä |
Kesto | 1.4.2025 – 31.8.2026 |
Toteuttajat | Turun AMK, Turun yliopisto, HAMK |
Rahoittaja | Työsuojelurahasto |
Budjetti | 205 250 € (kokonaisbudjetti) |
Tutkimme tekoälyn mahdollisuuksia opettajien työn tukena.
Turun AMK, HAMK ja Turun yliopisto tuottavat suosituksia siitä, kuinka opettajat voivat käyttää tekoälyä oman pedagogisen osaamisensa tarkasteluun ja kehittämiseen (esim. tekoälyn tarjoamat henkilökohtaiset palautteet), sekä miten tekoälyä voidaan hyödyntää yksilöllisen ja yhteisöllisen opetuksen ja opettajien hyvinvoinnin tukena.
Tarkastelemme tekoälyn mahdollisuuksia opettajien työn tukena, hyvinvoinnin edistäjänä ja työn tuottavuuden lisääjänä. Haastattelujen, osallistuvan havainnoinnin ja kyselyjen kautta tunnistetaan korkeakouluopettajien ja opettajaksi opiskelevien kokemuksia ja näkemyksiä tekoälyn hyödyntämisestä, siihen liittyvistä mahdollisuuksista ja haasteista yksilöllisen ja yhteisöllisen opetuksen kehittämisessä. Tutkimus lisää ymmärrystä tekoälyn hyödyntämisestä suomalaisessa asiantuntijatyössä
Kohderyhmä
Korkeakouluopettajat ja opettajiksi opiskelevat
Toiminta-alue
Käytettävät aineistot kerätään Hamkista, Turun AMK:sta ja Turun yliopistosta, tiedejulkaisut tulevat olemaan valtakunnallisesti hyödynnettävissä
Tutkimustavoitteet
a) miten tekoäly voi helpottaa, tukea ja rikastuttaa opetusalan asiantuntijatyötä sekä yksilö- että yhteisötasolla,
b) mitä uusia vaatimuksia tekoälyn hyödyntämiseen liittyy,
c) millaista tukea ja resursseja asiantuntijat tarvitsevat,
d) kuinka tekoäly tukee osaamisen tunnistamista ja kehittämistä ja
e) kuinka tekoäly voi edistää yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia opettajien työssä.
Seuraa meitä somessa!
Tutustu tutkimuksemme somekanaviin:
Yhteystiedot

Liisa Postareff
Yksikön johtaja, korkeakoulupedagogiikka
Korkeakoulupedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikkö



Essi Ryymin
Tutkijayliopettaja
Korkeakoulupedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikkö


