Hyppää sisältöön

Tekoäly työn keventäjänä

Hankkeen tiedot

HankeTekoäly työn keventäjänä
Kesto1.4.2025 – 31.8.2026
ToteuttajatTurun AMK,
Turun yliopisto,
HAMK
RahoittajaTyösuojelurahasto
Budjetti205 250 € (kokonaisbudjetti)

Tutkimme tekoälyn mahdollisuuksia opettajien työn tukena.

Turun AMK, HAMK ja Turun yliopisto tuottavat suosituksia siitä, kuinka opettajat voivat käyttää tekoälyä oman pedagogisen osaamisensa tarkasteluun ja kehittämiseen (esim. tekoälyn tarjoamat henkilökohtaiset palautteet), sekä miten tekoälyä voidaan hyödyntää yksilöllisen ja yhteisöllisen opetuksen ja opettajien hyvinvoinnin tukena.

Tarkastelemme tekoälyn mahdollisuuksia opettajien työn tukena, hyvinvoinnin edistäjänä ja työn tuottavuuden lisääjänä. Haastattelujen, osallistuvan havainnoinnin ja kyselyjen kautta tunnistetaan korkeakouluopettajien ja opettajaksi opiskelevien kokemuksia ja näkemyksiä tekoälyn hyödyntämisestä, siihen liittyvistä mahdollisuuksista ja haasteista yksilöllisen ja yhteisöllisen opetuksen kehittämisessä. Tutkimus lisää ymmärrystä tekoälyn hyödyntämisestä suomalaisessa asiantuntijatyössä

Kohderyhmä

Korkeakouluopettajat ja opettajiksi opiskelevat

Toiminta-alue

Käytettävät aineistot kerätään Hamkista, Turun AMK:sta ja Turun yliopistosta, tiedejulkaisut tulevat olemaan valtakunnallisesti hyödynnettävissä

Tutkimustavoitteet

a) miten tekoäly voi helpottaa, tukea ja rikastuttaa opetusalan asiantuntijatyötä sekä yksilö- että yhteisötasolla,
b) mitä uusia vaatimuksia tekoälyn hyödyntämiseen liittyy,
c) millaista tukea ja resursseja asiantuntijat tarvitsevat,
d) kuinka tekoäly tukee osaamisen tunnistamista ja kehittämistä ja
e) kuinka tekoäly voi edistää yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia opettajien työssä.

Seuraa meitä somessa!

Tutustu tutkimuksemme somekanaviin:

Yhteystiedot

HAMK, Hämeen ammattikorkeakoulun kirjoitettu mustalla tekstillä. Vieressä HAMKin symboli.