Hyppää sisältöön
Etusivu Restonomiopinnot pohjana liiketalouden muuntokoulutuksessa

Restonomiopinnot pohjana liiketalouden muuntokoulutuksessa

Kesken jääneet restonomiopinnot saivat uuden suunnan, kun Anu Vestala löysi HAMKin liiketalouden muuntokoulutuksen. Etäopiskelu mahdollisti tutkinnon suorittamisen työn ohessa, ja opinnot toivat mukanaan itseluottamusta, uuden työpaikan sekä kipinän jatko-opintoihin.

HAMKista liiketalouden tradenomiksi keväällä 2022 valmistunut Anu Vestala etsi aikanaan koulutusta, jossa pystyisi hyödyntämään aiempia restonomiopintoja ja opiskelemaan kokonaan etänä. Häntä kiinnosti erityisesti henkilöstöjohtaminen ja työhyvinvointinäkökulma ja HAMKin liiketalouden muuntokoulutus osoittautui vaihtoehdoksi, jossa yhdistyivät kaikki nämä tekijät. Liiketalouden opinnot toivat mukanaan roppakaupalla itseluottamusta ja palauttivat myös opiskelun ilon. Tulevaisuudessa Anu haluaakin jatkaa opintoja eteenpäin.

Olen Anu Vestala ja valmistuessani tradenomiksi 29-vuotias. Taustalla minulla on matkailualan töitä vuodesta 2011 lähtien ja aloitin myös restonomiopinnot vuonna 2014. Opiskelin niitä yhteensä 150 opintopisteen verran. Olen toiminut matkaoppaana, lentokentällä ja hotellien myynnissä.  Matkailun puolelta en kuitenkaan oikein löytänyt omaa paikkaani ja jossain vaiheessa minua alkoi kiinnostaa enemmän henkilöstöjohtaminen, työhyvinvointi ja osaamisen kehittäminen. Sitä kautta heräsi ajatus, pystyisinkö jotenkin yhdistämään olemassa olevat restonomiopinnot tradenomiopintoihin.

Mahdollisuus opiskella täysin etänä ja hyödyntää aiempaa opintohistoriaa

Tämä liiketalouden muuntokoulutus oli oikeastaan ainoa löytämäni koulutus, jossa yhdistyi tarvittavat asiat. Oli tärkeää, että pystyn suorittamaan opinnot sataprosenttisesti etänä, omaan tahtiin, omalla tavallani ja niin, että voin samalla työskennellä kokopäiväisesti.

Restonomiopinnot eivät menneet hukkaan – ne toimivat pohjana uudelle tutkinnolle

Toinen olennainen asia oli se, että pystyn hyödyntämään aikaisempia opintojani. Uskoisin, että on mahdollista hakea opiskelemaan monimuototutkintoa ja hyväksilukemaan opintoja, mutta tässä muuntokoulutuksessa oli varmaa, että pystyn hyödyntämään vähintään tietyn määrän aiempia opintoja tutkintooni. Myös sillä oli merkitystä, mitä opintoja koulutuksessa oli tarjolla. Oma kiinnostus liittyy nimenomaan henkilöstöjohtamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen ja pystyinkin suuntautumaan juuri näihin.

Aina apua saatavilla

Parasta opinnoissa oli monipuoliset opiskelutavat. Tärkeintä oli, että osoitti osaamisen ja oppimisen, eikä se, millä tavalla. Aika vähän tarvitsi kirjoittaa pitkiä esseitä, mitkä ovat minulle haastavia. Eli aina oli monta keinoa näyttää se, että osaa ja oppii. Kaikki eivät välttämättä pysty keskittymään luentoihinkaan ja niille ei ollut välttämätöntä osallistua, vaan asiat oli mahdollista käydä läpi omalla tavalla. Luennoilta pystyi halutessaan poimimaan tiettyjä asioita ja sitten kysymään lehtorilta niistä lisää.

Positiivista oli myös, että opinnot oli mahdollista suorittaa omassa aikataulussa. Tukea oli saatavilla koko ajan, jos tuli vastaan mitä tahansa ongelmia. Toki haastavinta oli se, että muuntokoulutuksessa joutuu kuitenkin toimimaan itsenäisesti, kun jokaisella opiskelijalla on omanlaisensa opintopolku. Silloin ei synny sellaista samanlaista ryhmäpainetta kuin päiväopinnoissa. Täytyy ottaa itse vastuuta ja kysyä apua silloin, kun sitä tarvitsee.

Opinnäytetyö Kanta-Hämeen keskussairaalalle

Yllätyin siitä, että opinnot oli mahdollista tehdä ihan täysin etänä Helsingistä käsin. Ainoastaan opinnäytetyön vuoksi kävin Hämeenlinnassa havainnoimassa ja esittelemässä opparini. Ne olivat ainoa kerrat, jolloin tarvitsi käydä paikan päällä. Sekin oli oma valinta, että valitsin sellaisen aiheen, joka edellytti Hämeenlinnassa käymistä.

Opinnäytetyöni tein siis Kanta-Hämeen Keskussairaalan sairaalahuoltajien työhyvinvoinnin kehittämisestä. Sain aiheen liiketalouden koulutuspäällikön, Sari Hangan kautta. Aihe oli todella mielenkiintoinen ja sen parissa pääsi tekemään yhteistyötä sairaalan kanssa ja yhteistyö toimikin hyvin. Tuntui, että sain aikaiseksi konkreettisia asioita, joita voidaan jatkossa hyödyntää sairaalassa. Itselle tuli samalla uutena asiana tutuksi sosiaali- ja terveysalan maailma ja sen realiteetit. Kokonaisuutena tämä opinnäytetyöprosessi oli mielenkiintoinen, mutta varmaankin myös haastavampi projekti kuin tyypillinen opinnäytetyö.

Opinnoista itseluottamusta – ja työpaikka!

Aloitin opintojen loppuvaiheessa uudessa työpaikassa, enkä usko, että olisin siellä ilman näitä opintoja. Tradenomin tutkinto oli mainittu esimerkkinä sopivasta pohjakoulutuksesta kyseiseen työhön, ja opintoni olivat loppusuoralla hakiessani paikkaa. Ylipäätään ajatukset liittyen siihen, mikä minua kiinnostaa, mitä haluan tehdä ja mikä minulle on tärkeää työelämässä, kirkastuivat viime syksyn aikana erityisesti henkilöstöjohtamisen kokonaisuuden myötä.

Olen luonteeltani ikuinen opiskelija ja näiden opintojen aikana sain takaisin opiskelun ilon. Aloitin aikanaan restonomiopinnot vuonna 2014, enkä tiedä, kuinka paljon opiskelu on yleisesti ottaen muuttunut sen jälkeen. Mutta nyt näissä liiketalouden opinnoissa tuntui, että monipuolisilla opiskelumenetelmillä oli iso rooli ja sain itseluottamusta omaan osaamiseen ja tekemiseen. Samalla löytyi uuden oppimisen ilo ja halu jatkaa opiskelua.

Muuntokoulutuksen avulla kesken jääneet opinnot maaliin

Suosittelen kaikkia kiinnostuneita hakemaan liiketalouden muuntokoulutukseen, sillä tämä on hieno mahdollisuus. En ole ainoa, jolla jäi aikanaan restonomiopinnot kesken, kun työelämä vei mennessään. Välttämättä aiemmissa opinnoissa ei ole ollut mahdollisuutta opiskella yhtä monipuolisesti ja sataprosenttisesti verkossa.

Kun kesken jääneiden opintojen jälkeen miettii, hakisiko uudelleen opiskelemaan, saattaa herätä epäilyksiä, pääseekö opiskelemaan ja miten saa hyväksiluettua aiempia opintoja. Liiketalouden muunnossa saa tietyn määrän hyväksiluettua ja opintoihin on määritelty tietty valmistumisaika. Etuna on lisäksi, että myös restonomiopinnot käyvät pohjaksi.

Sain takaisin opiskelun ilon ja itseluottamusta omaan osaamiseen

Kiteytetysti liiketalouden muunto on kätevä väylä viedä kesken jääneet opinnot maaliin. Vinkkinä myös, että kannattaa ottaa kaikki apu ja tuki vastaan. Itselle tuli niitä hetkiä, jolloin jokin kurssi oli jäänyt vähän roikkumaan ja mietin, kehtaanko ottaa yhteyttä. Mutta apua ja tukea on saatavilla tosi paljon ja heti, jos jokin asia menee vähänkin solmuun, koulutuksen puolelta halutaan auttaa. Ei kannata siis yksin jäädä märehtimään!

Hae muuntokoulutukseen syksyn yhteishaussa

  • Hakuaika: 1.9.2025 klo 8.00 – 11.9.2025 klo 15.00
  • Mahdollisen portfolion lataaminen hakemukselle (HAMKin muuntokoulutukset): 18.9.2025 klo 15.00
  • Opiskelijavalintojen tulosten julkaisu: viimeistään 20.11.2025
  • Opiskelupaikan vastaanotto: viimeistään 27.11.2025 klo 15.00
  • Opinnot alkavat: tammikuussa 2026